Publicerad: 2016-02-29

Kemiprofessor får prestigefylld medalj

NYHET Fredrik Almqvist, professor i organisk kemi vid Kemiska institutionen, Umeå universitet, tilldelas Svenska Kemistsamfundets pris Norblad-Ekstrand-medaljen för sin utveckling av nya organiska substanser för att bekämpa sjukdomsframkallande bakterier och amyloidsjukdomar, till exempel Alzheimers och Parkinsons.

När antibiotika i form av penicillin, sulfapreparat med mera gjorde sitt intåg trodde många att vi en gång för alla hade kontroll över farliga infektionssjukdomar. Nu har bakterierna hunnit i kapp, och på grund av en allt högre grad av bakteriell resistens mot dagens antibiotika är återigen infektionssjukdomar i topp på WHO:s lista över världsproblem.

Tillsammans med forskare i USA har Fredrik Almqvist studerat hur bakterier bygger upp organeller som ser ut som små hår, så kallade pili. Dessa hår hjälper bakterien att fastna på våra celler och orsaka en infektion, men de är också viktiga i andra skeenden under infektionscykeln. När bakterien utsätts för substanser, kallade ”frisörmolekyler”, som Almqvist och hans forskarteam tagit fram, kan dessa pili inte växa och bakterien förlorar på så sätt sin sjukdomsframkallande förmåga.

Genom att studera en annan bakteriell fiber, curli, har Fredrik Almqvists forskarlag också gett forskningen om bland annat Alzheimers och Parkinson nya verktyg.

Ett annat stort internationellt forskningsprojekt är ”Molekyler för framtiden” där Fredrik Almqvist tillsammans med forskare vid universitetet i Tromsö, Norge, arbetar för att hitta antibakteriella substanser från organismer i Norska havet.

Fredrik Almqvist är också en mycket uppskattad pedagog och skicklig handledare. Han har genom olika populärvetenskapliga aktiviteter för barn och ungdomar hjälpt till att öka intresset för kemi, till exempel i Forskarhjälpen i samarbete Nobelmuseet. Han har också uppvisat stort engagemang för forskningsadministrativa uppgifter, både vid Umeå universitet och på riksnivå.

Norblad-Ekstrand-medaljen överlämnas på torsdag den 3 mars kl 18:00 i sal C på Kemicentrum vid Lunds universitet i samband med att Fredrik Almqvist håller föredraget; "Pilicides & Curlicides; New antibacterial agents that target assembly of bacterial extracellular fibers important for pathogenesis".

Läs mer om Norblad-Ekstrand-medaljen

För mer information, kontakta gärna:

Peter Somfai, Medaljnämndens ordförande, professor, Lunds universitetTelefon: 070-693 63 77
E-post: peter.somfai@chem.lu.se,

Fredrik Almqvist, professor, Kemiska institutionen, Umeå universitetTelefon: 090-786 69 25, 070-397 90 97
E-post: fredrik.almqvist@umu.se

Pressfoton för nedladdning