Publicerad: 2007-02-12

Kemister bloggar för att nå fler studenter

NYHET Glamourprinsessan gör det. Silverfisken likaså. Nu startar också kemi vid Umeå universitet en blogg.– Vi vill på ett personligt sätt visa hur det är att läsa kemi i Umeå, säger Åsa Nson Lindgren, prefekt vid den kemiska institutionen.

Kemiska institutionen startar sin blogg i dag den 12 februari och håller på fram till sista ansökningsdag den 15 april. Det är nuvarande kemistudenter och f.d. studenter som kommer att berätta om hur det är att studera kemi vid Umeå universitet och vad som väntar efter utbildningen. Varje vecka skriver en ny person och veckan avslutas med en chat där läsarna kan få svar på frågor av bloggaren.

– Det här är ett helt nytt grepp för oss. I bloggen kan vi vara tillgängliga, öppna och ärliga för intresserade studenter, säger Åsa Nson Lindgren, prefekt vid den kemiska institutionen.

Den kemiska institutionen genomförde nyligen en enkätundersökning som visar att av 241 examinerade kemistudenter från Umeå universitet har i dag 224 av dem ett relevant arbete.

– En förutsättning för att vi ska kunna fortsätta erbjuda en bra och meningsfull utbildning i kemi är givetvis att vi lyckas locka till oss ungdomar som är intresserade av naturvetenskap, säger Åsa Nson Lindgren.

Först ut på bloggen är Elin Pohjanen, som precis är klar civilingenjör i kemi.
Läs hennes blogg på kampanj.studera.umu.se/kemi.

För ytterligare information, kontakta: Åsa Nson Lindgren, prefekt vid kemiska institutionen, Umeå universitet Telefon: 090-786 99 39
E-post: ann@chem.umu.se

Elin Pohjanen, bloggare Telefon: 090-786 59 99