Publicerad: 2008-12-10

Kika in i en umestudents vardag

NYHET Under jullovet kommer några studenter från Umeå universitet att beskriva sitt liv i bilder på sajten bilddagboken. På det sättet ska nyfikna kunna få en inblick i hur studentlivet är, på riktigt. En av studenterna är Linus Salö.

Linus Salö studerar till vardags på språkkonsultprogrammet. Han är en av de studenter som kommer att dokumentera sin studietid på bilddagboken, till allmän beskådan. Men det är inget som skrämmer,
– Jag gjorde samma sak förra året, och tyckte att det var roligt. Jag tycker att det är en bra tanke att låta studenter visa hur det verkligen är att studera. När jag var med förra året fick jag många idéer om hur man kunde förbättra konceptet, så därför är jag med även det här året, säger Linus Salö.

De medverkande studenterna är del av en kampanj, julkampanjen, som arrangeras av informationsenheten på Umeå universitet. Linus Salö hjälper nu kampanjledaren John Molander att hitta fler studenter som vill vara med. Och det är viktigt att det ska vara fotointresserade studenter,
– Vi letar efter duktiga och kreativa studenter som vill dokumentera sin studietid. Man får lite betalt, några kronor per bild. Men det är inte så mycket att det går att leva på, berättar Linus.

Trots att det är universitetet som håller i kampanjen känner Linus Salö att han kan lägga upp vilka bilder han vill på bilddagboken.
– Vi får beskriva vår studietid precis som vi vill. Vi får inga riktlinjer om vilka bilder vi ska lägga upp och vi blir inte censurerade. Eller, vi får inte lägga upp bilder som är olagliga, men det är ju ganska självklart.

Linus bilder hittar du på bilddagboken.se, användarnamnet är linusjonatan. Snart kommer fler studenter att lägga upp bilder från sitt studentliv, för alla att se! Klicka här för att komma till Linus sida på bilddagboken.

Redaktör: Elin Andersson