Publicerad: 2012-06-19

Kirunatopia / I skuggan av framtiden

NYHET Kiruna står inför en historisk omvandling – gruvdriften har lett till sprickbildningar och stadskärnan måste flyttas. På onsdag 20 juni kl 17.00 öppnar Bildmuseet en utställning av Tolv internationella och svenska konstnärer över projektet Kirunas start och den starka kopplingen mellan stad och gruva, då och nu.

Staden Kiruna ligger ovanpå en av världens största järnmalmfyndigheter. Den grundades som ett modernt projekt vid en tid då Norrland med sina naturtillgångar kallades "Framtidslandet". Idag har gruvdriften orsakat sprickbildningar i marken som gör att staden står inför en historisk omvandling – stadskärnan måste flyttas.

Under 2010 och 2011 har konstnärerna Lara Almarcegui (Rotterdam), Agneta Andersson (Kiruna), Geir Tore Holm (Skiptvet), Dave Hullfish Bailey (Los Angeles), Lina Issa (Amsterdam), Ingela Johansson (Stockholm), Søssa Jørgensen (Skiptvet), Britta Marakatt-Labba (Övre Soppero), Boris Sieverts (Köln), Ingo Vetter (Bremen) och Florian Zeyfang (Berlin) vistats i Kiruna i ett projekt initierat av Goethe-Institut Schweden. På Bildmuseet visas för första gången resultaten av deras undersökningar.

I utställningen medverkar också konstnären och filmaren Liselotte Wajstedt. Hennes kommande dokumentärfilm, "Kiruna - Rymdvägen", kommer att ha premiär under utställningsperioden.

I centrum av utställningen står en träkonstruktion som byggts efter ett sekelgammalt fotografi av Borg Mesch. Förlagan fungerade troligen som vindskydd för ballonguppsläpp vid markmätningar, här står konstruktionen som en symbol för moderniseringen och kolonisationen av norr.

Kirunatopia / I skuggan av framtiden pågår fram till 28 oktober. Utställningen är kuraterad av Kim Einarsson, Konsthall C och Brita Täljedal, Bildmuseet. Utställningen är en samproduktion mellan Bildmuseet, Goethe-Institut Schweden och Konsthall C i samarbete med Kiruna kommun och Konsthögskolan, Umeå universitet.

Redaktör: Helena Vejbrink