Publicerad: 2024-02-02

Klamydiamåndag - Studenthälsan har utökade öppettider för testning

NYHET Har du haft sex med en ny partner? Då borde du testa dig för klamydia. Testa dig gratis hos Studenthälsans sjuksköterskor som har förlängda öppettider på drop-in måndag den 5 februari och måndag den 12 februari klockan 12.00-14.30.

Uttökade öppettider för testning

Måndag den 5 februari och måndag den 12 februari klockan 12.00-14.30 har Studenthälsan Klamydiamåndag med uttökade möjligheter för studenter att testa sig. Att testa sig är gratis.

Syftet med Klamydiamåndag är att uppmuntra till frikostig provtagning för klamydia. Eftersom Klamydia är en vanlig könssjukdom är det viktigt att upptäcka den och behandla. De flesta får inga symtom. Med anledning av att infektionen ofta är symtomfri är det därför Studenthälsan vill erbjuda provtagning.

För mer information om drop-in till sjuksköterska och testning

Om du inte kan testa dig de aktuella datumen så kan du komma någon annan tid då Studenthälsans sjuksköterskor har öppet drop-in. Du kan läsa mer om Studenthälsans-drop in till sjuksköterska och om aktuella öppettider på Studenthälsans webbsidor.

Det går också bra att testa sig på STD-mottagningen i Umeå eller hos en hälsocentral.

Hitta till Studenthälsans drop-in på campus Umeå universitet

Studenthälsan har drop-in i Infocenter, Universum.