Publicerad: 2020-05-29

Klartecken för campusundervisning i höst

NYHET Regeringen ger klartecken – campusundervisning kommer att kunna bedrivas från och med höstterminen. – Att vi nu i ett relativt tidigt skede får tydligare besked från regeringen och Folkhälsomyndigheten om vad som gäller är ytterst välkommet, säger rektor Hans Adolfsson.

Text: Johanna Fredriksson

Umeå universitets lokaler har, med vissa undantag, varit låsta för studenter och undervisningen har bedrivits på distans sedan den 18 mars. Syftet är att undvika smittspridning av covid-19.

Under fredagen den 29 maj höll regeringen och Folkhälsomyndigheten presskonferens och gav besked om att gymnasieelever, högskolestudenter och vuxenstuderande kommer att kunna återgå till sina respektive lärosäten från och med den 15 juni. Det innebär att undervisningen kommer att kunna bedrivas på ett mer normalt sätt på campus under höstterminen.

– Dagens besked är viktigt inför höstterminen, det innebär att studenter, universitet och högskolor kan förbereda sig för att övergå till mer av undervisning på campus igen, säger Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning.
– Men allt kommer inte bli som vanligt i höst. Lärosätena har ett ansvar att anpassa undervisningen och minska smittspridning. Delar av undervisningen kan även framöver behöva ske på distans, säger hon och betonar att ett stort personligt ansvar ligger också på studenterna, att klara av studierna men också att stanna hemma vid minsta tecken på sjukdom, hålla avstånd och tvätta händerna.

Återkommer med detaljer

Hur dagens besked kommer att påverka Umeå universitet ber rektor Hans Adolfsson om att få återkomma till längre fram.

– Men det är ett positivt nationellt besked. Vi har sedan tidigare planerat för att både kunna fortsätta med distansundervisning och för att bedriva undervisning på campus, så att vi nu i ett relativt tidigt skede får tydligare besked från regeringen och Folkhälsomyndigheten om vad som gäller är ytterst välkommet, säger han.

Universitetet har sedan tidigare uppmanat alla studenter att planera för att vara på plats när höstterminen startar. Det gäller även inresande internationella studenter som rekommenderas att söka uppehållstillstånd och förbereda sig för att komma till Umeå till hösten.

Beskedet gäller tills vidare, men om situationen förändras så är regeringen redo att vidta åtgärder. Det går därför inte att utesluta att distansundervisning som huvudregel kan bli aktuell igen om så krävs.