Publicerad: 2020-05-13

Universitetet planerar för studenter på campus igen till hösten

NYHET Planering pågår för att undervisningen kan starta igen på campus från och med den 31 augusti. Men samtidigt finns en beredskap för att kunna fortsätta med både undervisning och examination på distans även efter sommaren om det är den fortsatta rekommendationen från Folkhälsomyndigheten och regeringen.

Alla studenter uppmanas att planera för att vara på plats när höstterminen startar. Det gäller även inresande internationella studenter som rekommenderas att söka uppehållstillstånd och förbereda sig för att komma till Umeå till hösten.

– Vi planerar för att bedriva undervisning på campus, men följer förstås även fortsättningsvis regeringens och Folkhälsomyndighetens rekommendationer och är beredda på fortsatt distansundervisning om situationen är sådan, säger rektor Hans Adolfsson.

Universitetet kan också ställas inför en situation där campusundervisning är tillåten, men där det fortsatt finns restriktioner för till exempel gruppstorlek eller total mängd studenter på plats. I det läget är inriktningen att planera för att studenter som påbörjar eller avslutar sina studier under höstterminen ges plats på campus i första hand.

Regeringens beslut om att begränsa antalet deltagare till 50 personer vid allmänna samman­komster gör att universitetet fortsätter att ställa in sina externa publika evenemang fram till den 30 augusti. Redan nu är det också beslutat att Välkomstmässan för nya studenter i början av september ställs in. Bildmuseets kommer också vara stängt för besökare tillsvidare, liksom Curiosum.

Mer information med anledning av covid-19 finns här

Läs hela rektors brev till medarbetare och studenter här

För mer information kontakta