Publicerad: 2017-04-27

Klass 8D Minervaskolan segrare i Teknikåttans regionfinal

NYHET Klass 8D Minervaskolan i Umeå tog hem regionfinalen i tävlingen Teknikåttan som i dag hölls vid Umeå universitet. På andra plats kom 8:1 Mimerskolan i Sundsvall och trea blev 8B Husumskolan, Örnsköldsvik.

I regionfinalen fick de tre lagen, som tidigare under torsdagen vunnit sina semifinaler, bland annat bestämma volymen på en metallcylinder och ett A4-papper, bygga ihop molekyler och para ihop uppfinningar med olika fysikaliska principer. Det blev en jämn och spännande final, men till slut stod Minervaskolans 8D som vinnare med 34 poäng. Mimerskolan fick 33 poäng och Husumskolan 24 poäng.

I regionfinalen deltog fyra klasser från Umeå; Minervaskolans klass 8C och 8D, Västangårdsskolans 8A och Ålidhemsskolans 8A, samt 8:1 Mimerskolan, Sundsvall, 8A och 8B Husumskolan, Örnsköldsvik, och 8D Hammarskolan i Vännäs.

Förstapriset är 7 500 kronor. Dessutom bjuds hela klassen på en resa till riksfinalen på Mälardalens högskola den 23 maj. Andrapristagarna får 5 000 kronor till klasskassan och tredjepristagarna 2 500 kronor.

Mimerskolans terrängfordon vann designpriset.

Klass 8:1 Mimerskolan i Sundsvall vann designpriset för sin konstruktion av ett terrängfordon som sedan skulle ta sig igenom en hinderbana, ett uppdrag som eleverna fick i förväg, vilket gav 1 000 kronor till klasskassan.

Motiveringen löd:
”Ett rejält bygge med stabil konstruktion, där det mekaniska möter det lekfulla. Det syns tydligt att det inte bara lagts tid på funktion, det visuella har också fått det lilla extra.”

Teknikåttan är en rikstäckande tävling med syfte att väcka intresset för naturvetenskap bland ungdomar, att stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga, samt stärka deras självförtroende. Tävlingen arrangeras gemensamt av universitet och högskolor i Sverige, däribland Umeå universitet.

Läs mer om Teknikåttan

Bildtext: David Ardnor, Erika Bergqvist och Axel Liljeholm utgjorde 8D Minervaskolans vinnande lag i Teknikåttans regionfinal vid Umeå universitet. Här tillsammans med sina klasskamrater. Foto: Anna-Lena Lindskog

Högupplöst bild på det vinnande laget

För mer information, kontakta gärna:

Teresa Bergner, projektledare, kansliet för teknik och naturvetenskap, Umeå universitetTelefon: 090-786 80 47
E-post: teresa.bergner@umu.se

Lotta Backgård, lärare, 8D Minervaskolan, Umeå