Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Läs hur du byter lösenord.

Publicerad: 2024-05-06

Klimatförändringarnas vetenskap ska utforskas genom konst

NYHET Arktiskt centrum är glada att kunna meddela att projektet " Förkroppsligade berättelser / möjliga klimatframtider " har fått finansiering från Formas. Denna tvärvetenskapliga satsning kombinerar på ett unikt sätt klimatvetenskap med interaktiv konst för att kommunicera de brådskande realiteterna i klimatförändringarna till allmänheten.

Text: Simon Oja

Projektet är utvecklat i samarbete mellan de framstående svenska konstnärerna Bigert & Bergström och Keith Larson vid Climate Impacts Research Centre (CIRC), Umeå universitet. Det utnyttjar både vetenskaplig forskning och konstnärligt uttryck för att utforska och kommunicera effekterna av klimatförändringar i Arktis och bortom.

– Vårt mål är att omvandla vetenskapliga data till förkroppsligade upplevelser som berör, utmanar och inspirerar människor. Vi tror att genom att göra klimatdata förståeliga och fördjupande, kan vi skapa ett djupare och mer kännbart svar på de klimatutmaningar vi står inför, säger Keith Larson, direktör för Arktiskt centrum och forskare vid Climate Impacts Research Centre.

Projektet " Förkroppsligade berättelser / möjliga klimatframtider " lovar att engagera en mångsidig publik genom en turnerande konstinstallation som presenterar interaktiva hammockar som översätter vetenskapliga data från forskning om arktisk permafrost till konkreta sinnesupplevelser. Denna installation kommer att turnera till olika platser inklusive universitetscampus, botaniska trädgårdar och konstmuseer över hela Sverige, i syfte att främja ett bredare allmänt engagemang för klimatvetenskap.

Installationen kommer också att inkludera en digital plattform där besökarna kan interagera med data som påverkar installationen, vilket förbättrar den pedagogiska räckvidden och främjar en djupare personlig koppling till den globala klimatkrisen.

– Med det här projektet sprider vi inte bara information; vi bjuder in allmänheten att uppleva potentiella realiteter av klimatframtiderna genom en blandning av konst och vetenskap. Det handlar om att skapa ett utrymme för meningsfull interaktion med vetenskapen som kommer att definiera vår gemensamma framtid, säger Mats Bigert, konstnär och ledare för projektet.

"Förkroppsligade berättelser / möjliga klimatframtider" syftar inte bara till att öka medvetenheten och förståelsen för klimatförändringar utan även till att stimulera diskussioner om hållbara framtider inför miljöutmaningar. Genom att placera denna dialog inom tillgängliga och engagerande format, understryker projektet vikten av tvärvetenskapliga tillvägagångssätt för att kommunicera och lösa miljöfrågor.

Fakta om projektet

Projektnamn: Embodied Stories / Possible Climate Futures

Projekttid: Maj 2024 – April 2026

Budget: 1,999,229 SEK