Publicerad: 2010-12-13

Kognitionsvetare från Umeå universitet vinner EM-guld

NYHET "Det är laget som ska hålla svensk dam-curling i världstoppen". Så beskriver Aftonbladet det segrande curlinglaget med Umeåstudenten Stina Viktorsson i spetsen, som kammade hem guld under lördagens tävling.

– Det kändes otroligt bra. Att vi skulle ta guld var bara något vi kunde drömma om, berättar en glad Stina Viktorsson för Umeå universitet.

– Vi har varit i Kanada och tävlat i Grand Slam. Jag tror det var en riktigt bra grund för att vi skulle vinna EM.

Lämnar Umeå

Stina Viktorsson läser just nu sitt sista kandidatår i kognitionsvetenskap. Till jul lämnar hon Umeå och studierna, men minnena från sin studenttid glädjer henne.

– Det har varit helt fantastiskt att få studera i Umeå. Efter fyra och ett halvt års studier börjar jag känna mig ganska nöjd, skrattar hon.

Lag Stina Viktorsson bestod av Maria Wennerström, Christina Bertrup, Stina Viktorsson, Margaretha Sigfridsson och Agnes Knochenhauer.

Redaktör: Alexander Rehnborg