Publicerad: 2015-09-10

Kom och fira 50 år med Umeå universitet

NYHET I år är det femtio år sedan Umeå universitet invigdes, och den 12–19 september är alla välkomna att fira med en av världens klokaste femtioåringar. På lördag kl. 11.00 går startskottet för jubileumsveckan på Rådhustorget, där universitetet bjuder på tårta, ballongsläpp och tal av rektor Lena Gustafsson under pågående Umeå Smakfestival.

– Umeå universitet gläds över att under dessa 50 år ha etablerat sig som ett av Sveriges mest attraktiva universitet för högre utbildning. Vi har också utvecklat miljöer som erbjuder excellent infrastruktur inom olika ämnesområden, något som gynnar forskning av yppersta klass. Detta vill vi givetvis fira med Umeåborna, säger rektor Lena Gustafsson.

Startar i staden
Den stora jubileumsveckan inleds mitt i Umeå på lördag. Under festliga former invigningstalar rektor Lena Gustafsson på Rådhustorget, samtidigt som universitetet bjuder på jubileumstårta. Då uppmärksammas också den tidigare läkarstudenten Sarah Tyler, som i våras fick ta emot den 100 000:e examen från Umeå universitet.

Jubileumsfirandet fortsätter på söndag, då Sverker Olofsson – hedersdoktor vid Umeå universitet – möter några av Umeå universitets nära vänner i ett förtroligt samtal på Vävenscenen. Medverkar gör Krister Olsson, Balticgruppen; Maud Olofsson, tidigare vice statsminister; Ella Nilsson, matkreatör; och Anders Fällström, prorektor vid Umeå universitet.

– Samtalet spänner över allt från meningen med livet till entreprenörskapets med- och motgångar, från hur det är att bo och verka i Umeå till hur universitetet påverkat sin omgivning, säger Petra Käck, projektledare och operativt ansvarig för jubileumsveckan.

Firar med föreläsningar
Sverker Olofsson medverkar även under jubileumsföreläsningarna den 14–15 september, som bland annat handlar om skolan, åldrande, KOL, diabetes, antibiotika och molntjänster. Några som föreläser är Lisbeth Lundahl, Yngve Gustafson, Helena Edlund, Christer Nordlund och Tomas Brodin.

– Vi kommer även att sända jubileumsföreläsningarna live för dem som kanske inte längre bor i Umeå men fortfarande har Umeå i sitt hjärta och vill vara med och fira. Det finns också möjlighet att gratulera Umeå universitet via #umu50, fortsätter Petra Käck.

Tävling – vinn en ballongfärd
På onsdag den 16 september är det dags för Umeå universitets jubileumstävling där alla kan vara med och tävla om en ballongfärd över Umeå. Första ledtråden avslöjas mellan kl. 12.10 och 12.50 från scenen i Lärarutbildningshuset, då också Olof Wretling – känd från humorgruppen Klungan och Mammas Nya Kille – pratar om att misslyckas, ackompanjerad av Jakob Nyström från bland annat Isolation Years och Two White Horses. Därefter släpps ledtrådarna på Umeå universitets Instagramkonto @umeauniversitet kl. 13.00, 14.00, 15.00 och 16.00. Ballongfärden för vinnarna i tävlingen kommer äga rum fredagen den 18 september.

Jubileumsveckan fortsätter med bl.a. Whole Earth? Day fredag 18 september och Jubileumsföreläsningar på Bildmuseet lördag 19 september.

Se hela programmet på 50.umu.se

För mer information, kontakta gärna:

Petra KäckTelefon: 072-531 70 53
E-post: petra.kack@umu.se