Publicerad: 2018-04-10

Kombinera akademiska studier med en målmedveten elitsatsning i badminton

NYHET Hösten 2018 startar Badmintons Kompetenscentrum (BKC) vid Umeå Universitet för elitsatsande badmintonspelare som även vill studera på universitetsnivå. För att kunna bli antagen till träningsgruppen för BKC förutsätts att du uppfyller de idrottsliga kraven samt att du blir antagen som student vid Umeå universitet eller vid SLU Umeå. Du som vill söka till BKC får därför inte missa att söka universitetsutbildning senaste 16 april.

Det är möjligt att ansöka till Badmintons Kompetenscentrum fram till 15 augusti i sommar, men för att kunna bli antagen till BKC måste du även vara antagen till en utbildning på Umeå universitet eller Sveriges Lantbruksuniversitet i Umeå. Sista dag för att söka utbildningar är 16 april, du söker via antagning.se.

Dubbla karriärer

Badmintons Kompetenscentrum är ett samarbete mellan Svenska Badmintonförbundet, Umeå universitet och Umeå kommun. Genom att studera på BKC kan du satsa på dubbla karriärer – både en elitsatsning inom badminton och universitetsstudier.

Som elitidrottsstudent erbjuds du bland annat hjälp av badmintontränare och fystränare, tillgång till Badmintonstadion, kostrådgivning, mental rådgivning och tillgång till idrottsmedicinsk expertis. Du kan även få dina studier anpassade. Det kan till exempel innebära fördröjd studietakt, tentamen på annan ort och förtur vid val av praktikort.

Ansökan till BKC sker löpande under våren. Allra senast 15 augusti 2018 behöver din ansökan vara skickad till Pernilla Eriksson på Idrottshögskolan.

Läs mer om Badmintons Kompetenscentrum

Idrottshögskolan utökar sin verksamhet med Badmintons kompetenscentrum

Redaktör: Anna-Karin Eriksson