Publicerad: 2012-10-04

Konferens av Ung Företagsamhet med industridesign i fokus

NYHET Ung Företagsamhet ger gymnasielärare i Norrland chansen att agera industridesigners. I samarbete med Designhögskolan vid Umeå universitet arrangeras en fullspäckad tvådagarskonferens på temat idé- och produktutveckling.

– Vi vill ge våra lärare det allra bästa och senaste inom ett väldigt spännande område, säger Matilda Henningsson, regionchef Ung Företagsamhet Västerbotten.

50 gymnasielärare från Västerbotten, Norrbotten, Jämtland och Västernorrland kommer på konferensen den 9-10 oktober. De jobbar alla med konceptet UF-företagande där gymnasieelever startar, driver och avvecklar ett eget företag. Alltså helt i linje med den svenska skolans nya läroplaner, där entreprenörskap ska vara en röd tråd. Konferensen är årligt återkommande men årets samarbete med Designhögskolan i Umeå är helt nytt.

– Att få möta lärare som i sitt arbete träffar elever som prövar sina affärsidéer ger oss en möjlighet att via dem så ett frö och i framtiden få fler intresserade av utbildningar inom design och teknik, säger Tapio Alakörkkö, prefekt vid Designhögskolan.

- Metoder och arbetssätt från industridesign kan också användas i många andra sammanhang än enbart produktutveckling, fortsätter Tapio Alakörkkö.

Trendföreläsning och designworkshops

Per Sihlén, industridesigner och lärare vid Designhögskolan kommer att reda ut vad som egentligen menas med industridesign och utmana lärarna i en workshop. Tanken med workshopen är att lärarna direkt ska få en inblick industridesignerns arbetsmetoder och kunna tillämpa en del av dessa i den egna undervisningen.

– Vi hoppas och tror att workshopen kommer att peppa lärarna att våga prova nya arbetssätt med sina UF-elever. Framför allt att de kan hjälpa UF-företagen att ta sina idéer ett steg längre, säger Matilda Henningsson.

På plats finns även Design Västernorrland. De berättar om sin verksamhet och vilken nytta UF-företag kan ha av designmetodik. Bland övriga föreläsare finns Anton Johansson, tidigare UF-elev, nu marknadsansvarig på IT-företaget Twingly. Anton berättar om trenders betydelse för entreprenörsvärlden. Karin Åström, aktiv UF-lärare från Kaplanskolan i Skellefteå, berättar om hur och hennes kollegor framgångsrikt har stöttat elever att utveckla innovativa och designade affärsidéer.

Om Ung Företagsamhet

Ung Företagsamhet är en ideell förening som finns över hela Sverige. I över 30 år har vi jobbat med entreprenörskap i skolan och utvecklat unga människors tro på sin egen företagsamhet. I dag erbjuder vi flera olika utbildningskoncept för alla barn och ungdomar, från de allra yngsta barnen i grundskolan upp till unga vuxna i gymnasieskolan. UF-företagande är det mest spridda konceptet och cirka 20 000 gymnasieelever startar UF-företag varje år.
Läs mer på: www.ungforetagsamhet.se

Om konferensen:

Besök oss gärna under konferensen! Vi håller till i Designhögskolan följande tider: Tisdag 9 oktober 13.00-16.00 i aulan med föreläsningar.Onsdag 10 oktober 09.0015.00 i projektstudion med workshopen.
Program: www.ungforetagsamhet.se/vasterbotten

För mer information, kontakta gärna:

Denise Mångsén, Ung Företagsamhet VästerbottenTelefon: 070-59 29 740
E-post: denise.mangsen@ungforetagsamhet.se