Publicerad: 2021-06-11

Könsskillnader i vetenskaplig produktion

NYHET Internationell och nationell forskning har under lång tid visat att kvinnor överlag har sämre karriärsutveckling än män inom akademin. Den senaste forskningen har visat att könsskillnader i vetenskaplig produktivitet går att se redan under doktorandstudierna. Jonas Lindahl ska under sin tvååriga postdok-tjänst undersöka bakomliggande faktorer.

Jonas Lindah, universitetslektor vid Sociologiska institutionen, kommer påbörja sin Fortefinansierade postdok-tjänst i september. Under två år ska han undersöka bakomliggande faktorer till varför det finns könsskillnader i produktivitet under doktorandtiden och i den tidiga karriären.

I sitt avhandlingsarbete tittade Jonas och hans medförfattare bland annat på könsskillnader i vetenskaplig produktion under doktorandutbildningen och den tidiga karriären bland doktorander inom medicin, naturvetenskap och teknik vid ett svenskt universitet. De såg att könsskillnader i produktivitet uppkommer redan under doktorandstudierna och att könsskillnaderna består i att män publicerar mer under doktorandstudierna än kvinnor. De såg att de observerade könsskillnaderna till stor del förklaras av att män har större nätverk av samarbetspartners och sam-författar mer med sina handledare än kvinnor.

I det kommande postdok-projekt är grundhypotesen att könsskillnaderna under doktorandstudierna och den tidiga karriären beror på att kvinnor i högre utsträckning än män har olika typer av karriäravbrott. Till exempel graviditet, föräldraledighet, sjukskrivning eller deltidsarbete. I projektet kommer Jonas att kombinera datamaterial från olika arkiv och register för att få detaljerade data och kunna studera detta i stor skala.

Viktigt ämne att forska kring

- Detta leder till att kvinnor får en sämre start på karriären eftersom vetenskapliga publikationer är viktiga i konkurrensen om tjänster och forskningsmedel. Vi vet dock ganska lite om vilka faktorer som påverkar könsskillnader i produktivitet under doktorandtiden och i den tidiga karriären. Projektet förväntas i stort bidra med kunskap om bakomliggande faktorer för könsskillnader i karriärsutveckling inom akademin och vad vi kan tänkas göra för att motverka dem, förklarar Jonas.