Publicerad: 2017-06-19

Konst av Anders Lind ställs ut i Reykjavik och Berlin

NYHET Det är ljudkonstutställning "Lines" av Anders Lind, konstnärlig lektor vid institutionen för Estetiska ämnen, Umeå universitet, som kommer att ställas ut på Nordens hus i Reykjavik och på Felleshus i Berlin.

Den interaktiva ljudkonstutställningen Lines skapades av Anders Lind hösten 2016, inom ramen för hans konstnärliga forskning och sattes då upp på Västerbottens museum i Umeå.

I sommar kommer utställningen att turnera till Nordens hus i Reykjavik för att sedan i början av 2018 sättas upp på Felleshus i Berlin.

Syftet med utställningen är att undersöka nya former för musikaliskt samspel, skapa en plattform för utforskande av nya konstnärliga uttryck samt ge upplevelser som inspirerar och berör.​

Med verket Lines utforskar Anders Lind linjer som musikaliska instrument. Linjer på väggar, golv och hängandes i tak i kombination med sensorer och elektronik bildar tre unika musikinstrument.

Inga musikaliska förkunskaper krävs, samtidigt som den redan invigde musikskaparen eller musikern hittar nya utmaningar och möjligheter med instrumenten. Lines är medverkandekonst som med fördel utforskas i grupp, men som även kan upplevas på egen hand.

Kontakt:

Anders Lind, anders.lind@umu.se, tel. 090-786 74 53

Se och hör Lines-utställningen på youtube.com

Läs mer på soundslikelind.com

Redaktör: Per Melander