Publicerad: 2014-10-23

Konsten att skapa balans i idrottskarriären

NYHET För många idrottare innebär kombinationen av studier och elitidrottssatsning en tid av stora förändringar i sitt liv. Det kan kännas osäkert hur man ska hinna med både de ökade kraven på studier och på idrotten. Team Elit anordnar den 4 november en träff som vänder sig till elitidrottande studenter vid Umeå universitet och SLU i Umeå i syfte att inspirera till att få livspusslet att gå ihop.

Många nya studenter ställs inför en förändring i sitt liv då de kombinerar studier och elitidrottssatsning. En del studenter flyttar hemifrån för första gången och försöker få matlagning, ekonomi och socialt umgänge att gå ihop med studier och träning. Det ligger i elitidrottarens natur att försöka tänja på gränserna, tränings- och tävlingsbelastningarna blir allt högre. Utmaningen för varje idrottare är att balansera den totala tränings- och återhämtningsprocessen med utbildning/arbete och livet i stort som smått.

Team Elit arrangerar tisdagen den 4 november en träff för elitidrottande studenter vid Umeå universitet och SLU i Umeå. Under kvällen tar de upp hur just du får livspusslet att gå ihop och i vilken miljö du finner motivation till såväl studier och elitidrott.

Elitidrottsstudent Mia Eriksson och Emmelie Konradsson kommer att ge tips på hur de har fått ihop sina livspussel. Mia Eriksson läser på Fysioterapeutprogrammet och är längdskidåkare av elitklass. Emmelie Konradsson har läst Civilingenjörsprogrammet och är fotbollsspelare i Umeå IK samt i damlandslaget. Kvällen syftar till att elitidrottande studenter ska finna inspiration från etablerade elitidrottare och få ett erfarenhetsutbyte med andra idrottare för att bättre kunna staka ut sin väg mot dina individuella mål.

Anmälan till kvällen sker till Thomas Wallgren, Team Elit Umeå, senast 1 november.

Balansen i idrottskarriären

Redaktör: Anna-Karin Eriksson