Publicerad: 2017-04-25

Konsthögskolan 2017 / Fool's Gold

NYHET Årets examensutställning av masterstudenterna vid Konsthögskolan i Umeå öppnar på Bildmuseet på lördag 6 maj och pågår därefter i drygt två veckor. Varmt välkommen till pressvisning på torsdag 4 maj 10:00.

Fool's Gold är kulmen på fem års studier i fri konst. Utställningstiteln refererar till den resa som nu tar sin början och som innebär ett ständigt ifrågasättande av vad som definierar värde och uttryck.

Utställningen visar verk av Razvan Anghelache, Ellen Angus, Jessika Björhn, Simon Gran Danielsson, Jonas Malmberg, Anna Olaes Parker, Cia Ringertz, Jonas Silfversten Bergman, Jenny Simm, Annika Stridh och Melanie Wiksell.  Utifrån intressen och personligheter har de utvecklat sina arbetsmetoder. I Fool's Gold bjuds vi på ett brett spektrum av idéer i form av måleri, skulptur, video och installation.

Två rumsinstallationer innefattar performance. De kommer att framföras 12:00–14:00 under vernissagedagen lördag 6 maj, därefter kan Razvan Anghelaches aktioner upplevas varje dag 13:00–15:00 och Ellen Angus performance 12:00–13:00 torsdag–söndag under både vecka 19 och 20.

Pressvisning torsdag 4 maj 10:00

Välkommen! De elva nyutexaminerade konstnärerna finns på plats för att presentera sina konstverk tillsammans med Konsthögskolans rektor, professor Swetlana Heger som har varit gruppens huvudhandledare. Vi börjar med en gemensam tur genom utställningen. Från 11:00 kommer det att finnas tid för enskilda intervjuer.

Vernissage lördag 6 maj 14:00

Dörrarna till utställningen slås upp på Bildmuseets två översta våningsplan på lördag 6 maj 11:00. Vernissagedagen bjuder på mingel, performance och invigningstal. Klockan 14:00 hälsar museichef Katarina Pierre välkommen och Swetlana Heger inviger utställningen och håller tal till studenterna. Därefter mingel till 18:00 då Bildmuseet stänger för dagen.

Program under utställningsperioden

Fool's Gold pågår i drygt två veckor fram till söndag 21 maj. Under utställningsperioden bjuder masterstudenterna på ett publikt program av visningar, performance, stipendieceremoni och workshop. Programmet finns på www.bildmuseet.umu.se/evenemang.

Utställningens näst sista dag infaller lördag den 20 maj, då Bildmuseet firar 5 år på Konstnärligt campus med en stor fest med vernissager, artist talks, konstquiz, konserter, DJs mm. Masterstudenter från Konsthögskolan medverkar med performance och workshop.

Pressbilder

Många av verken färdigställs i skrivande stund, och vi kompletterar med pressbilder när de väl är installerade. Några finns redan att ladda ner på: www.bildmuseet.umu.se/pressrum

För ytterligare information, kontakta gärna

Lisa Lundström, museiintendent och projektledare Bildmuseet