Publicerad: 2009-04-30

Konstnärlig forskning: kunskap eller konst?

NYHET De flesta är idag överens om att den konstnärliga forskningen finns och bör finnas, men hur ska den gå till och vilka villkor ska gälla?

Centrum för studier av vetenskap och värderingar (CSVOV) bjuder in till en halvdag om konstnärlig forskning.

De flesta är idag överens om att den konstnärliga forskningen finns och bör finnas, vilket inte minst visas av att den konstnärliga forskningen har en egen beredningsgrupp inom Vetenskapsrådet. Samtidigt är det oklart hur konstnärlig forskning ska gå till och vilka villkor som ska gälla för den. Vad är konstnärligt forskning? Vad består den av? Vilka är möjligheterna och begränsningarna för den konstnärliga forskningen?

Under rubriken Konstnärlig forskning - kunskap eller konst? diskuteras dessa och andra frågor av tre engagerade och kunniga föreläsare.

Halvdagen äger rum torsdag den 7 maj kl.13.15 till ca. 16.30 i hörsal F, Humanisthuset. Följande hålltider gäller för eftermiddagen:

13.15-14.00 Efva Lilja, rektor vid Danshögskolan i Stockholm

14.00-14.45 Poul Nesgaard, rektor vid danska filmskolan i Köpenhamn