Publicerad: 2008-02-04

Konstnärligt campus i fokus under Kunskapsnoden på Grand Hôtel

NYHET För elfte året i rad bjuder Umeå universitet in till Kunskapsnoden, ett evenemang i samband med Västerbottensveckorna på Grand Hôtel. Umeå universitets planer på att etablera ett Konstnärligt campus står i fokus för årets arrangemang, som äger rum tisdagen 5 februari.

– Genom Konstnärligt campus skapas stora möjligheter till samarbete och integrering av universitetets verksamheter. En unik, kreativ miljö baserad på arkitektur, design och konst kommer att utvecklas som kommer att gynna såväl universitetet som Umeå och umeåborna, säger Umeå universitets rektor, Göran Sandberg.

Umeå universitets planer på att starta en arkitektutbildning hösten 2009 är långt framåtskridna. Utbildningen ska ha en konstnärlig profil med fokus på avancerad gestaltning, innovativa konceptuella lösningar och ett holistiskt perspektiv. Arkitekthögskolan kommer att samlokaliseras till Designhögskolan och Konsthögskolan och sammantaget utgöra ett planerat Konstnärligt campus tillsammans med Bildmuseet, som har en av landets mest omfattande utställningsverksamheter av samtida konst. Dessutom kommer Humlab, som har en framstående och dynamisk verksamhet inom området digital visualisering, att ingå.

– Vi vill bygga vidare på våra framgångar. Designhögskolan är rankad som en av världens bästa utbildningar inom industriell design. De har studerande från hela världen och ett mycket starkt utvecklat nätverk till internationella yrkesverksamma personer inom designområdet och till internationella företag. I nära anslutning ligger Konsthögskolan som i den nyligen genomförda utvärderingen av Högskoleverket uppmärksammats för sitt omfattande internationella samarbete, säger Sandberg.

Kunskapsnoden inleds med ett seminarium och avslutas med en Västerbottensbuffé. Bland de inbjudna gästerna finns företrädare för näringsliv, offentlig förvaltning, medier, politik och andra med intresse för kunskap, utveckling, forskning och utbildning.

Program i Grand Hôtel, Stockholm:

17:45 Välkomna Åsa Bergenheim, prorektor utbildning, Umeå universitet
17:50 Design – en möjlighet, Bengt Palmgren, rektor Designhögskolan, Umeå universitet
18:10 The Functional Sculpture, Ingo Vetter, professor Konsthögskolan, Umeå universitet
18:30 Den hållbara staden – arkitektur eller teknik? Eva Nygren VD, SWECO Sverige
19:00 Framåt med Umeå universitet!
Göran Sandberg, rektor, Umeå universitet

Läs mer om Konstnärligt campus:

www.umu.se/om-universitetet/campus/konstnarligt-campus/

Redaktör: Tord Mattsson