Publicerad: 2007-01-23

Kreativt Umeåpar vinnare i konsttävling

NYHET Umeåstudenterna David Ericsson och Sara Tunheden har utsetts till vinnare i kreativitetstävlingen Red bull art of can. Deras bidrag Ass kicker har nu gjort dem 100 000 kronor rikare.

I år har 590 bidrag anmälts till Red bull art of can och 76 av dem gick vidare i final. Deltagarna har fått i uppdrag att på valfritt sätt uttrycka sig med hjälp av burkar. David Ericsson och Sara Tunheden har i sitt bidrag Ass kicker låtit burkarna bilda ett ben och en spak – en spark i röven som uppmanar till handling.

David Ericson studerar konstvetenskap vid Umeå universitet och Sara Tunheden läser på Designhögskolans industridesignprogram. De träffades på Grimslövs folkhögskola under en utbildning i konsthantverk och design. Där väcktes deras intresse för att skapa spännande och annorlunda stolar. Vad prispengarna ska gå till är redan givet.
– Vi vill jättegärna ha en utställning med våra stolar, berättar Sara Tunheden, som snart ska iväg på praktik till IKEA:s designavdelning i Älmhult. Pengarna kommer därför också väl till pass när paret måste pendla mellan Småland och Västerbotten.

Juryn motiverar sitt val av förstapristagare på följande sätt: ”Känsla för form, accessoarer och en intelligent tanke. Ett gott hantverk med en rörlig led som piggar upp.” Samtliga finalister finns nu att se på en utställning på Kulturhuset i Stockholm.

Bland finalisterna återfinns ytterligare ett bidrag skapat av David Ericsson och Sara Tunheden, nämligen For bright ideas. David Ericsson kommer ursprungligen från Värnamo och Sara Tunheden från Stockholm. Se även www.redbullartofcan.se.

För ytterligare information, kontakta: Sara Tunheden Telefon: 070-788 17 37 David Ericsson Telefon: 070-606 78 50

Redaktör: Karin Wikman