Publicerad: 2019-02-21

Arbetsrättsforskare kritiserar inskränkt strejkrätt

NYHET Regeringens förslag om inskränkt strejkrätt redan i sommar är onödigt, ogenomtänkt och kan få tveksamma följder för föreningsrätten. Det säger professor Örjan Edström till tidningen Arbetaren.

Örjan Edström är professor i arbetsrätt och en av författarna bakom Umeå universitets remissvar. Där ifrågasätts hela grunden för förslaget och författarnas slutsats är att eventuella problem är så pass små att det inte motiverar ingreppet.
– Det är ytterst anmärkningsvärt att man inte motiverar förslaget på ett bättre sätt, säger Örjan Edström, professor vid Juridiska institutionen till tidningen Arbetaren.

Tidningen skriver att Umeå universitet, tillsammans med Arbetsdomstolen och Lunds universitet är de tyngsta instanserna bakom kritiken.

Läs hela artikeln