Publicerad: 2012-09-14

Kulturanalytiska verktyg - ny bok av etnolog Billy Ehn, Umeå universitet

NYHET Varför kan småsaker bli så irriterande när förälskade par flyttar ihop? Hur beskriver man stämningen på en tågstation? Är vardagen så trivial som den verkar? Boken Kulturanalytiska verktyg ger konkreta exempel på hur man kan göra kulturanalys av högst vardagliga företeelser och hur sådan kunskap kan användas i arbetslivet.

Syftet med kulturanalys är att slå hål på myter och ifrågasätta självklara normer. I boken Kulturanalytiska verktyg visar författarna Billy Ehn och Orvar Löfgren hur man kommer igång med en etnografisk undersökning och gör kulturanalys, från den första idén till materialsamlande och skrivande. Med nya ögon kan man plötsligt upptäcka hur gåtfull vardagen ändå är och att minsta bagatell kan få oväntat stor betydelse. – Där är kulturanalytikernas speciella bidrag att komma med överraskande infallsvinklar och se med nya ögon på det som tas för givet säger Billy Ehn, professor i etnologi.

Boken ges ut av Gleerups förlag och det är Billy Ehn, professor i etnologi vid Umeå universitet, och Orvar Löfgren, professor emeritus i etnologi vid Lunds universitet som står för författarskapet.

Läs mer om boken härMer information och kontaktuppgifter till Billy EhnLäs om våra kurser och program inom ämnet kulturanalys

Redaktör: Therese Högberg