Publicerad: 2008-03-12

Kulturhögskolan startar i Ö-vik, Lycksele och Skellefteå!

NYHET Umeå universitet tar sats för att göra humanistisk utbildning tillgänglig för fler. Genom det nya konceptet Kulturhögskolan får Örnsköldsviks-, Lycksele- och Skellefteåbor bättre möjligheter att berika sina liv och meritförteckningar med kunskaper inom humaniora. I höst startar de första kurserna.

– Kulturhögskolans första kurser sträcker sig från arkeologi, litteratur och konst till engelska i arbetslivet och queer/sexualitet i skolans värld. Vår tanke är att Kulturhögskolan ska fortsätta växa och utvecklas i samråd med människor, företag, föreningar och kulturliv på de olika orterna, berättar Britta Lundgren, dekanus vid universitetets humanistiska fakultet.

Gemensamt för Kulturhögskolans kurser är att de ges samtidigt på alla tre orter och att de bygger på en kombination av modern distansteknik och sammankomster på respektive ort. På så sätt får studenterna det bästa av två världar: distansstudiernas frihet att bestämma över sina tider, men också den möjlighet att delta i intressanta diskussioner som en lokal studiegrupp kan ge.

Kurserna är på deltid vilket ger möjlighet att studera vid sidan om sitt arbete eller andra studier.
– Vi ser kurserna som ett sätt att skapa ökade möjligheter till bildning, utbildning och fortbildning för delvis nya studiegrupper. Humanistiska kompetenser är värdefulla, både i yrkeslivet och för den personliga utvecklingen, säger Britta Lundgren.

De första kurserna har valts ut i samråd med föreningar, organisationer och näringsliv på de olika orterna, och flera av kurserna kommer också att använda lokala exempel och tillämpningar i undervisningen. När det gäller konst- och kulturmiljöer, arkeologiska fynd och litteratur så finns det rika källor att ösa ur i dessa regioner.

De första fem kurserna blir:

• Fem Norrland - Norrländska regioner med tusenåriga rötter
  • Konstmiljöer i Norrland
  • Perspektiv på queer/sexualitet i skolan
  • Engelska i arbetslivet
  • Norrländsk litteratur

Läs mer på www.kulturhogskolan.se och kontakta gärna professor Britta Lundgren, dekanus vid humanistiska fakulteten, för intervju: tel 090-786 62 43 eller e-post britta.lundgren@kultmed.umu.se

Redaktör: Helena Vejbrink