Publicerad: 2015-10-13

Kunglig glans under Årshögtiden den 15–17 oktober

NYHET Umeå universitets 50-årsfirande fortsätter med Årshögtiden den 15–17 oktober. På fredag hålls ett jubileumssymposium med bland andra Emmanuelle Charpentier, och på lördag bjuds på ett brett populärvetenskapligt program. En av högtidens höjdpunkter är lördagens ceremoni, då 8 hedersdoktorer, 17 professorer, 16 pristagare och 2 medaljörer uppmärksammas. H.M. Konung Carl XVI Gustaf deltar under ceremonin.

Startskottet för universitetets årshögtid går redan på torsdag kl. 13.00. Då inviger överbibliotekarie Mikael Sjögren en utställning om 2015 års nya hedersdoktorer, professorer, pristagare och medaljörer. Strax därefter håller pristagaren Josef Fahlén, Iksu:s idrottsvetenskapliga pris, ett föredrag om idrott i förändring.

Jubileumssymposium – Excellence by Choice
På fredag den 16 oktober kl. 13.30–16.30 bjuder Umeå universitet och MIMS, The Laboratory for Molecular Infection Medicine Sweden, in till ett särskilt jubileumssymposium – Excellence by Choice. Deltar gör bland andra prisbelönta Emmanuelle Charpentier, gästprofessor vid Umeå universitet och gruppledare vid MIMS, som genom upptäckten av CRISPR-Cas9-systemet ligger bakom ett biomedicinskt forskningsgenombrott med stor tillämpningspotential inom det biologiska och det medicinska området.

Vad är det som möjliggör banbrytande forskning? Vad attraherar den kommande generationen forskare? Dessa frågor är av fundamental betydelse för forskningens framtid och diskuteras under symposiet Excellence by Choice. Inbjudna talare är ledande internationella forskare och ledare inom forskningsorganisationer med fokus på rekrytering och stöd för nydaning inom livsvetenskaplig forskning. Symposiet hålls på engelska och är öppet för alla intresserade.Läs mer om symposiet

38 populärvetenskapliga föreläsningar
I år hålls alla populärvetenskapliga föreläsningar på lördag den 17 oktober med start kl. 9.00. Då går det att välja på 38 olika föreläsningar om exempelvis fredsbyggande efter inbördeskrig, spädbarns näringstillförsel, det nordiska slaveriet, juridik inom idrott och cellytans dynamik, och lära sig mer om sjukdomar som äggstockscancer, astma, hjärntumörer och demens. Föreläser gör hedersdoktorer, professorer och pristagare. I år går det också att spara ett eget program på en personlig sida.Föreläsningsprogram med tider och lokalerFöreläsningsprogram med tider och lokaler (pdf)

Högtidsceremoni med kunglig glans
Kl. 17.00 på lördag äger årshögtidens ceremoni rum i Aula Nordica. Då promoveras 8 hedersdoktorer, 17 nya professorer installeras och 16 vetenskapliga priser och 2 hedersmedaljer delas ut. H.M. Konung Carl XVI Gustaf deltar under ceremonin och delar ut Umeå universitets EC Jubileumspris 2015 – The MIMS Excellence by Choice Programme – till Emmanuelle Charpentier.

Alla intresserade kan på plats följa högtidsceremonin, som pågår ungefär i två timmar. Förhandsanmälan krävs till ceremonin – maila direkt till:
promotion@umu.seMer om årets hedersdoktorer, professorer, pristagare och medaljörer (pdf)

För mer information om årshögtiden, kontakta:

Charlotte Wiberg,Ceremonimästare, Umeå universitetTel: 070-201 1540
E-post: charlotte.wiberg@umu.se

För mer information om symposiet, kontakta:

Petra KäckKommunikatör vid Umeå universitetTel: 072-531 70 53
E-post: petra.kack@umu.se

Mattias Grundström MitzPresschef vid Umeå universitet,Tel: 090-786 50 89, 070-610 08 05
E-post: mattias.mitz@umu.se

Pressbilder på årets hedersdoktorer, nya professorer, pristagare och hedersmedaljörer

Redaktör: Camilla Bergvall