Publicerad: 2013-08-21

Kungligt besök på Konstnärligt campus

NYHET Kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia besökte förra veckan Konstnärligt campus vid Umeå universitet.– Det märktes att de var uppriktigt intresserade och de ställde många följdfrågor, säger Tara Mullaney, doktorand i industridesign

Det första stoppet var Bildmuseet, Umeå universitets museum för samtida konst och bildkultur, som invigdes 2012. Rektor Lena Gustafsson hälsade välkommen och introducerade Umeå universitet för kungaparet, bland annat genom exempel på universitetets gränsöverskridande och internationellt mycket starka forskning inom områden såsom skog, miljö och hälso- och äldreforskning. Hon visade utsikten över Umeälven och berättade hur den nya museibyggnaden blivit möjligt tack vare samarbetet mellan Umeå universitet, näringslivet och Umeå kommun.

Inne i utställningslokalen fick kungaparet ta del av en stor rumsinstallation –bestående av tusentals ellipser av bambu och vitt siden – gjord av den amerikanske konstnären Jacob Hashimoto. Bildmuseets chef Katarina Pierre talade om att redan det första året i den nya byggnaden hade Bildmuseet över 96 000 besökare.

Turen gick sedan vidare till den nedersta våningen och Humlab-X, en digital experimentverkstad för humaniora. Föreståndaren Patrik Svenssons presenterade verksamheten och därefter tog Unn Swantröm, Anna Neander, Cecilia Lindhé och Anna Foka till orda för att berätta om sin forskning.

Se hur en idé växer fram

Design ligger kungafamiljen varmt om hjärtat då familjen både historiskt genom Sigvard Bernadotte och nu med prins Carl Philip är verksamma inom designområdet.

– Det märktes att kungen och drottningen var uppriktigt intresserade och de ställde många följdfrågor. Det var också väldigt roligt att få presentera ett projekt mitt i processen så att de ser hur en idé växer fram, säger Tara Mullaney, doktorand i industridesign, som forskar om hur man kan förbättra patientens upplevelse under strålbehandling.

Under sommaren genomför Tara Mullaney tillsammans med studenterna Marie Lyhne Damgaard och Jules Fennis projektet Dumbo, som finansieras av Barncancerfonden. Dumbo handlar om att minska stress och oro hos barnet, och i familjen, i samband med stålbehandling av cancersjuka barn. Inom projektet utvecklas ett koncept med bland annat elefanten Hugo som följeslagare till barnet under hela behandlingsperioden.

Avslappnat möte

Kungaparet mötte också Simon Fredriksson som gått ut masterprogrammet i avancerad produktdesign och Richard Stark, alumn från masterprogrammet i transportdesign. Båda presenterade sina examensprojekt från i våras.
– Det kändes väldigt avslappnat och ganska odramatiskt att träffa kungaparet. Givetvis var man lite nervös, men det hör ju till, berättar Simon Fredriksson som presenterade sitt koncept Ventum, en respirator som barnet kan bära på ryggen i en liten ryggsäck.

Istället för att väga 4,5 kg väger Simon Fredrikssons koncept enbart 400 gram, och såväl utförandet som vikten gör att barnet kan röra sig naturligt istället för att vara bunden till respiratorn.
– Drottningen kom med förslag på stiftelser, olika sjukhus att kontakta och företag som skulle kunna tillverka respiratorn. Hon dröjde sig kvar en bra stund för att ventilera möjliga lösningar för att få konceptet ut på marknaden, säger han glatt.

Styr med hjälp av kroppsrörelser och lutning

Richard Stark presenterade sitt koncept Prestera: En framtidens sportbil av det svenskägda märket Koenigsegg. Prestera går på komprimerad luft och är utformad så att bilen lyfter från marken i högre hastigheter. Bilkonceptet bygger på att man skapar en djupare relation där förare och eventuella passagerare är mer integrerade i fordonet, vilket kan liknas vid relationen mellan ryttare och häst, där föraren styr med hjälp av kroppsrörelser och lutning.
– Kungen kommenterade projektet med att det var en bra idé med delat ansvar och syftade då på att bilens dator kontrollerar det komplicerade styrsystemet så att föraren kan koncentrera sig på själva körupplevelsen, berättar Richard Stark.

Från Konstnärligt campus skyndade sedan kungaparet vidare till Rådhustorget. I en ordentlig störtskur höll Kung Carl XVI Gustaf sitt tal till Västerbotten, länet som hans mor H.K.H. Prinsessan Sibylla var hertiginna för. Dagen avslutades med en middag på Länsresidenset.

Text om Designhögskolan: Petra Käck
Övrig text: Karin Wikman