Publicerad: 2015-02-05

Kunskapsnoden 2015 – med fokus på stora samhällsutmaningar

NYHET Onsdagen den 4 februari var det dags för ett gediget program i årets upplaga av Kunskapsnoden, universitetets mötesplats för dialog och samverkan under Västerbottensveckorna. För artonde året i rad arrangerade universitetet noden som i år också blev startskottet på Umeå universitets begynnande 50-årsjubileum.

Bilden: Johan Alvfors, vice ordförande för Sveriges förenade studentkårer.

På plats fanns ett hundratal inbjudna gäster: hedersdoktorer, företrädare för näringsliv, offentlig förvaltning, politik och andra med intresse för kunskap, utveckling, forskning och utbildning.

Programmet innehöll tre viktiga samhällsutmaningar där forskare från Umeå universitet presenterade aktuell forskning och diskuterade under rubrikerna Studenter som resurs för forskning och forskning som resurs för studenter, Infektionsforskning i en global värld och Global hälsa.

Studenter som resurs för forskning och forskning som resurs för studenter

Kunskapsnodens första utmaning inleddes av Lena Lundgren, professor vid Boston University School of Social Work. Lena Lundgren är en av USA:s ledande forskare inom missbruk och missbruksbehandling och är sedan 2012 gästprofessor vid Umeå universitet.

I första utmaningens paneldiskussion samtalade Lena Lundgren, Johan Alvfors, vice ordförande för Sveriges förenade studentkårer, Anders Fällström, prorektor med särskilt ansvar för utbildning och Lars Nordlander, prefekt vid Institutionen för socialt arbete om hur forskning kan integreras i praktik och utbildning och hur studenternas perspektiv kan komma forskningen till del.

Infektionsforskning i en global värld

Infektionssjukdomar är återkommande utmaningar för samhället och forskning. MIMS – den svenska EMBL-noden (European Molecular Biology Laboratory) har genom internationell rekrytering av unga forskare utvecklat framstående forskning inom detta fält vid Umeå universitet.

I andra passets utmaning gav professor Jörg Hacker, National Academy of Science Leopoldina, Tyskland, en översikt över den globala utmaningen med infektionssjukdomar.

Emmanuelle Charpentier, MIMS.
Emmanuelle Charpentier, MIMS, berättade om sin internationella karriär och forskning.

Professor Emmanuelle Charpentier som är en av de första internationella rekryteringarna till MIMS berättade om sin internationella karriär och forskning som inbegriper en banbrytande upptäckt som lagt grunden för en kraftfull ny teknologi för genterapi och andra biomedicinska/bioteknologiska tillämpningar.

I en paneldiskussion togs frågor upp om förutsättningarna för internationell rekrytering och förnyelse av forskning. Utöver Jörg Hacker och Emmanuelle Charpentier medverkade Bernt Eric Uhlin, Maria Fällman och Sun Nyant Wai från Institutionen för molekylärbiologi i paneldiskussionen.

Sverker Olofsson
Peter Byass och Sverker Olofsson diskuterar verbal obduktion – en metod som kan rädda liv.

Global hälsa

Peter Byass, professor i global hälsa vid enheten för Epidemiologi och global hälsa inledde den tredje utmaningen med att berätta att cirka hälften av jordens befolkning idag dör oräknade. Byass har utvecklat en metod för att fastställa dödsorsaker när läkarintyg inte är möjliga och talade om hur “verbal obduktion” kan rädda liv. Metoden är idag världsstandard och ger regeringar och myndigheter möjligheter att utforma hälsopolitiska åtgärder som passar läget i varje region.

Docent Joacim Rocklöv talade om hur hälsan drabbas av klimatförändringarna och forskare Maria Nilsson om hur vi möter gränsöverskridande hälsohot. I paneldiskussionen om global hälsa deltog Joacim Nilsson, Maria Nilsson och Anneli Ivarsson, barnläkare och docent. Alla tre kommer från enheten för Epidemiologi och global hälsa, Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin.

Joacim Rocklöv, Maria Nilsson och Anneli Ivarsson i paneldebatt om global hälsa.
Maria Nilsson, Joacim Rocklöv och Anneli Ivarsson i paneldebatt om global hälsa.

Elitidrott & studier

Under den Västerbottniska middagsbuffén fick gästerna lyssna till Elin Landström, fotbollsspelare och juriststudent och Helena Jansson, orienterare som nyligen avslutat sina läkarstudier.

Elin Landström, Lena Gustafsson och Helena Jansson samtalar om att kombinera elitidrott och studier.

Elin Landström har spelat 33 ungdomslandskamper och 78 damallsvenska matcher i fotboll och Helena Jansson har inte mindre än 2 VM-guld, 5 VM-silver och 6 VM-brons i orientering på sin meritlista. I ett samtal med rektor Lena Gustafsson berättade de hur det är att kombinera elitidrottssatsning med studier vid Umeå universitet.

Moderatorer för dagen var Sverker Olofsson och Annakarin Nyberg.

Astronauten Christer Fuglesang, hedersdoktor vid Umeå universitet, deltog på Kunskapsnoden.
Mats-Rune Bergström, Länsstyrelsen, Sune Rosell (hedersdoktor), Lars Stenlund, Universitetsstyrelsen

Redaktör: Petra Käck