Publicerad: 2011-10-04

Kurspresentation: Studenters dataspel utvärderas på fritids

NYHET På fredag presenterar förstaårsstudenter på kandidatprogrammet i datavetenskap och civilingenjörsprogrammet i teknisk datavetenskap de spel som de gjort under sin första kurs vid Umeå universitet. Redovisningarna äger rum i MIT-huset.

Datastudenterna som läser kursen "Metoder och verktyg för datavetare" har fått i uppgift att konstruera spel som ska vara riktade till elever i årskurs två. Spelen ska vara lika populära bland killar som tjejer och av eleverna uppfattas som roliga och lärorika.

Totalt har studenterna konstruerat 22 olika spel. Dessa spel utvärderas under veckan av barn på ett fritidshem i Umeå och resultatet av utvärderingen kommer att presenteras tillsammans med spelen.

Journalister hälsas välkomna!

Tid: Fredagen den 7 oktober, kl. 8-11
Plats: MIT-huset, sal MA121

För ytterligare information, kontakta gärna:

Fredrik Georgsson, programansvarig för civilingenjörsprogrammet i teknisk datavetenskap Telefon: 070-242 10 99
E-post: fredrikg@cs.umu.se

Redaktör: Ingrid Söderbergh