Publicerad: 2017-03-03

Kvinnorna i fokus under Samiska veckan

NYHET De samiska kvinnorna kommer på olika sätt stå i centrum för uppmärksamheten under Samiska veckan 2017. Enligt Michael Lindblad, ordförande i Umeå sameförening, samt forskare i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet, belyser programmet under veckan de samiska kvinnorna som visionärer, som politisk kraft, som kulturbärare, kunskapare och förnyare.

– I år när vi firar 100-årsjubileet av samernas första landsmöte i Trondheim, känns det viktigt att uppmärksamma kvinnorna, både de historiska och samtida. Initiativet till det första landsmötet togs av Elsa Laula Renberg från Dikanäs-Tärnabyområdet, vilket var en oerhört betydelsefull insats för det samiska folket.

Varför har ni valt att fokusera på kvinnorna?

– Kvinnorna är på många sätt centrum i den samiska kulturen eftersom de knyter samman vår historia och vår framtid. Äldre samiska kvinnor bemöts med stor respekt och ser vi till vår mytologi så har moder jord, och tre starka gudinnor som symboliserar födsel, liv och det levande, en viktig plats, säger Michael Lindblad.

Vad kommer att hända under den samiska veckan?

Michael Lindblad.
Michael Lindblad, ordförande i Umeå sameförening, samt forskare i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Foto: Per Melander.

– Under den nio dagar långa veckan sker en mängd kulturella arrangemang och fördjupande seminarier, många med kvinnor som aktörer. Det börjar med Maj-Doris Rimpis utställning och Amanda Kernells film Sameblod samt avslutas med Marja Helena Mortensson Fjellheims fantastiska konsert.

Vad betyder 100-årsjubiléet för samerna?

– Det betyder att vi samlas, reflekterar över tiden som gått och pratar om framtiden. Frågorna som Elsa Laula Renberg lyfte om strukturell rasism mot samer är tyvärr fortfarande aktuella, även om det i dag oftast handlar om strukturell diskriminering på individnivå.

Vad kommer att hända under det samiska jubileumsåret?

– Arrangemangen under året kommer att belysa historien, samtiden men också framtiden och de kommer huvudsakligen vara kvinnor i fokus.

Bildtext: Brurskankens Samiska Kvindeforbund 1917, stående längst bak från vänster: Lisa Barrock, Brita Brantfjeld, Sofie Mathiasen, Malla Vesterfjeld, Kristine Stinnerbom, sittande på stolar: Elsa Laula Renberg, Ellen Lie, Ellen Olsen, Gunhild Granefjeld, sittande längst fram: Anna Andersen, Maria Pedersen. Källa: kvinnofront.nu

Redaktör: Mattias Grundström Mitz