Publicerad: 2013-01-15

Läkaralumn vinner Västerbotten Grand Pris 2013

NYHET Vinnare av 2013 års Västerbotten Grand Pris på temat Talang och kompetensförsörjning är distriktsläkaren Peter Berggren som jobbar med glesbygdsmedicin i Storuman. Han har studerat till läkare vid Umeå universitet.

– Jag blev väldigt överraskad och glad. Det är positivt att glesbygdsmedicin lyfts fram. Vi har jobbat med det i många år här i Västerbotten och vi siktar på att bli riktigt duktiga även internationellt, säger Peter Berggren.

Peter Berggren arbetar vid glesbygdsmedicinskt centrum i Storuman. De arbetar med sjukstugorna som grund, med väl utvecklad distansteknik och trygga rutiner har de utvecklat ett världsledande koncept för glest befolkade områden med många äldre. Vägen dit går via system, teknik, forskning, utveckling och utbildning.

Prisutdelningen ägde rum vid invigningen av Västerbottensveckorna på Grand Hôtel, måndag den 14 januari 2013. Peter Berggren tilldelades 30 000 kronor.

Läs mer om pristagaren på Länsstyrelsens hemsidaSe film om Peter Berggren

Redaktör: Karin Wikman