Publicerad: 2009-12-01

Läkare och världsmästare

NYHET Helena Jansson tog VM-guld i orientering i augusti. Helena kombinerar sin idrottskarriär med läkarstudier. I år utnyttjade hon sin rätt att välja anpassad studiegång genom ett avtal som är unikt för Umeå universitet.

Foto: Mikael Lundgren

– Det är fantastiskt roligt att se att det går att bli världsmästarinna samtidigt som man bedriver krävande studier. Umeå universitet försöker göra allt för att förbättra villkoren för dem som både vill satsa på studier och elitidrott, säger rektor Göran Sandberg.

Elitidrottare har rätt till anpassad studiegång oavsett vilken utbildning de läser vid Umeå universitet. Avtalet är unikt i Sverige.
– De fyra första terminerna läste jag på helfart, men i våras blev jag erbjuden att läsa på halvfart. Jag är jätteglad över att kunna dela upp studierna, även om det har gått bra innan. Nu känns det som om jag har större möjligheter att göra mig själv rättvisa både när det gäller studierna och i orienteringen.

Trivs i Umeå

När Helena berättade om sina planer att lämna Skövde och börja läsa läkarprogrammet i Umeå var det många som skakade på huvudet.– Sådant får mig bara att känna att det måste gå, säger hon.Helena trivs bra i Umeå och menar att klimatet inte är något hinder för hennes träning.
– Snön är inget hinder – tvärtom – jag kan förlänga träningssäsongen med skidåkning på våren, det ökar kvalitén.

Trea i världscupen

I slutet av förra säsongen låg Helena på tredje plats i världscupen med möjlighet att avancera vid de avslutande tävlingarna i Zürich.
– Jag var verkligen laddad. Tyvärr gick det inte så bra i den avslutande sprinten, jag blev stressad av att jag hade en chans att ta hem cupen. Jag sprang fel och blev diskvalificerad. När jag kom i mål var jag jätteledsen men man lär av sina misstag. Jag kommer aldrig att göra om det, säger hon och skrattar.

Helena är glad över all uppskattning hon har fått för VM-segern och tredjeplatsen i världscupen.
– Men känslan av framgång går snabbt över. Att vinna har aldrig varit ett mål i sig. Jag orienterar för att det är kul. Den dag jag inte längre kan förbättra mig är glädjen borta och då slutar jag, menar Helena.

Samtidigt konstaterar hon att det var en omtumlande känsla att bli världsmästarinna i sprint.
– Jag gör gärna om det, men nu är det vinterträning som gäller. Med 150 resdagar under ett år är det skönt att återvända till vardagen i Umeå.

Avtal för elitidrottande studenter
Ett särskilt idrottsavtal kan tecknas mellan Umeå universitet och idrottsstudenter som lever upp till universitetets definition av elitidrottare eller elittränare. Som elitidrottare definieras man om man tävlar individuellt på lägst nationell mästerskapsnivå. Som elitlagidrottare om man spelar i någon av de två högsta nationella serierna. Som elittränare är man förbundskapten för landslag, förbundstränare, tränare för individuell elitaktiv eller för elitlag. För den som tecknar idrottsavtal ska Umeå universitetet göra det möjligt att kombinera elitidrott och studier.
Avtalet innebär att den elitaktive eller elittränaren tillsammans med sin studie- eller programvägledare planerar studierna. Det är till exempel möjligt att få anpassad studiegång eventuellt med fördröjd studietakt. Om en tentamen krockar med exempelvis ett landslagsläger finns det möjlighet att få göra den på den ort som han eller hon befinner sig. Umeå universitet har kompletterat Regler för praktik och verksamhetsförlagd utbildning inför höstterminen 2009 så att studenter med elitidrottsavtal ingår i den universitetsgemensamma modellen för förtursregler.

Redaktör: Carina Dahlberg