Publicerad: 2016-06-28

Läkemedelskemist prisas för presentation av sin forskning

NYHET Madeleine Livendahl tilldelades pris för bästa presentation inom området läkemedelskemi vid Organikerdagarna och Analysdagarna i Umeå 14-17 juni och får representera Sverige internationellt. Priset delades ut av sektionen för läkemedelskemi inom Apotekarsocieteten.

Madeleine Livendahl mottar priset. Kemikonferensen med cirka 400 deltagare anordnades av Kemisamfundet i samarbete med Kemiska institutionen vid Umeå universitet.

Priset innebär att Madeleine Livendahl kommer att representera Sverige och får hålla ett föredrag vid 3rd European Federation of Medicinal Chemistry Young Medicinal Chemistry Symposium i Manchester i Storbritannien 1-2 september i år. Vid konferensen får unga forskare möjlighet att presentera sina resultat och nätverka med läkemedelskemister från hela Europa.

– Det känns otroligt kul att bli uppmärksammad för det man gör och att få en chans att presentera vår forskning och representera Sverige på en framstående konferens, säger Madeleine Livendahl, postdoktor i Erik Chorells forskargrupp vid Umeå universitet.

Hon arbetar med kemisk syntes inom ett projekt som handlar om att hitta nya kemiska substanser som binder in till guaninrikt fyrsträngat DNA, vilka kallas G4-strukturer. Det finns ett väldigt stort antal G4-strukturer i både människa och andra organismer och man har visat att dessa både är kopplade till viktiga biologiska funktioner och sjukdomar. Det finns dock stora luckor i kunskapen om dessa strukturer och dess biologiska interaktioner. Utveckling av nya kemiska substanser som kan binda selektivt till vissa typer av G4-strukturer kan därför leda till en fördjupad förståelse för funktionen hos G4 DNA strukturer och kan i förlängningen leda till nya metoder för att tackla sjukdomar som cancer, virus eller bakteriella infektioner.

– Det är viktigt att Sverige syns på den Europeiska läkemedelskemiarenan och detta är ett utmärkt tillfälle att visa att vi gör bra forskning inom läkemedelskemi i Sverige samt också en fantastisk möjlighet för unga forskare att skapa sig ett eget nätverk, säger professor Anders Karlén, Uppsala universitet, ordförande i sektionen för läkemedelskemi inom Apotekarsocieteten.

Mer om sektionen för läkemedelskemi inom Apotekarsocieteten

För mer information, kontakta gärna:

Madeleine Livendahl, Kemiska institutionen vid Umeå universitetTelefon: 076-245 37 32
E-post: madeleine.livendahl@umu.se

Redaktör: Ingrid Söderbergh