Publicerad: 2007-05-21

Landets bästa åttondeklasser tävlar i teknik och naturvetenskap

NYHET Torsdag den 24 maj är det dags för riksfinalen i den nationella frågetävlingen Teknikåttan som i år går av stapeln i Linköping. Då utses landets bästa åttondeklass i teknik och naturvetenskap. Frågeledare är Henrik Jonsson som bl.a. varit programledare för Kvitt eller dubbelt i TV-huset.

Vad händer med elektronerna när man släcker en lampa? Vilket vetenskapligt namn gav Carl von Linné vår art? De här frågorna har de lag som tävlar i Linköping klarat under Teknikåttans uttagningstävling och regionfinal. I uttagningstävlingen deltog 50 000 elever. Den 24 maj fortsätter kampen då kunskapen hos landets tolv bästa åttondeklasser sätts på prov.

Varje lag består av tre personer och de har med sig sina klasser som hejaklacker. Totalt handlar det om närmare 350 elever från hela landet som kommer till Linköping. De tävlande lagen kan förutom genom att svara rätt på frågor också samla in poäng via en klassuppgift. Eleverna har nämligen på hemmaplan konstruerat en termos. Under riksfinalen kommer termosen att testas och laget bakom den termos som bäst lyckas behålla värmen får flest poäng. Den vinnande klassen belönas med 12 000 kronor, tvåan och trean får 8 000 kronor respektive 4 000 kronor.

Teknikåttan är en rikstäckande tävling som syftar till att väcka intresset för naturvetenskap och teknik bland flickor och pojkar, att stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga samt stärka deras självförtroende. Frågetävlingen arrangeras gemensamt av tolv högskolor och universitet i landet. Umeå universitet har nationellt ansvar för tävlingen.

Dag: 24 maj kl 10-15 Lokal: Collegium, Mjärdevi Science Park, Teknikringen 7, Linköping.
Karta finns på: www.collegium.nu

För ytterligare information, kontakta: Dag Westerberg, Umeå universitet, nationell samordnare för Teknikåttan Telefon: 090-786 50 09, 070-559 50 63
E-post: dag.westerberg@adm.umu.se

Teknikåttans hemsida: www.teknikattan.nu