Publicerad: 2005-05-13

Landets bästa åttondeklasser tävlar i teknik och naturvetenskap

NYHET Onsdagen den 18 maj är det dags för riksfinalen i den nationella frågetävlingen Teknikåttan som i år går av stapeln i Uppsala. Då utses landets bästa åttondeklass i teknik och naturvetenskap.

• Vad begränsar hur stor en insekt kan bli?
  • Hur lagras musiken i en MP3-spelare?
  • Varför blir det små bubblor från akvariepumpen?

De här frågorna har de lag som tävlar i Uppsala tagit sig igenom under Teknikåttans uttagningstävling och regionfinal. I uttagningstävlingen deltog 44 000 elever. Den 18 maj fortsätter kampen då kunskapen hos landets tolv bästa åttondeklasser sätts på prov. Varje lag består av tre personer som har sina klasser som hejaklacker. Totalt handlar det om närmare 300 elever från hela landet som kommer till Uppsala.

De tävlande lagen har förutom via frågor också möjlighet att samla in poäng via en klassuppgift. Eleverna har nämligen på hemmaplan konstruerat ett fantasidjur som ska klara av att hoppa upp på ett bord och helt enkelt bajsa på det. Den vinnande klassen belönas med 12 000 kronor. Tvåan och trean får 8 000 kronor respektive 4 000 kronor.

Teknikåttan är en rikstäckande tävling som syftar till att väcka intresset för naturvetenskap och teknik bland flickor och pojkar, att stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga samt stärka deras självförtroende. Frågetävlingen arrangeras gemensamt av tolv högskolor och universitet i landet. Umeå universitet har nationellt ansvar för tävlingen.

Dag: 18 maj kl 9.30-15
Lokal: Riksfinalen äger rum i Aulan på Uppsala universitet, semifinalerna äger rum i 9:an och 10:an

För ytterligare information, kontakta:

Dag Westerberg, Umeå universitet, nationell samordnare för TeknikåttanTelefon: 090-786 50 09, 070-559 50 63
E-post: dag.westerberg@adm.umu.se

Teknikåttans hemsida: www.teknikattan.nu

Finalprogram

9.30 Musikskolan spelar i aulan för klasser som anländer tidigt

10.00 Välkommen till Uppsala universitet
Jan-Otto Carlsson, vice rektor vid Uppsala universitet, hälsar välkommen.

10.15 Elisabeth Sjöstedt och Ann Gustavsson värmer upp publiken.

10.30–11.00 Tävlingen inleds med klassuppgiften som avgörs i Universitets¬aulan. Klassen följer semifinalernas laguppställning.

11.15–12.15 Semifinalerna äger rum i 9:an och 10:an (i anslutning till aulan)

12.15 Lunch serveras i universitetshuset. Musikskolan spelar.

13.00 Elisabeth och Ann inleder finalen.

13.10 Final i Teknikåttan 2004!Frågeledare: Elisabeth Sjöstedt och Ann GustavssonDomare/bisittare: Teknikåttans frågekonstruktörer
Klass 9 Eriksbergsskolan, Uppsala, vinnare av tävlingen 2004, lämnar över vandringspriset.

15.00 Riksfinalen avslutas.

Redaktör: Karin Wikman