Publicerad: 2012-04-13

Landets psykologstudenter möts i Umeå

NYHET En nationell kongress för psykologistudenter och yrkesverksamma psykologer hålls vid Umeå universitet den 4–6 maj. Programmet innehåller föreläsningar, panelsamtal och workshops, och på fredagen finns chans för alla intresserade att lyssna på radiospanaren Per Naroskin och radiopsykologen Malin Edlund.

Det är femte året i rad som kongressen Psykologstudent arrangeras, och i år är huvudtemat Kom och köp! – är psykologyrket ett kall eller en produkt?.

– Nya inriktningar håller på att växa fram inom vårt yrke, och psykologer vill verka inom flera områden, höja sin status och marknadsföra sig. Men frågan är om psykologyrket bör vara ett kall eller en produkt att sälja?, säger Gustaf Gezelius, psykologstudent i Umeå och medlem i kongressens projektgrupp.

Ämnet kommer att belysas med hjälp av olika föreläsare och debattörer. Två av dem är radiospanaren, författaren och psykoterapeuten Per Naroskin och radiopsykologen Malin Edlund, som under två timmar ska prata om hur det är att vara psykolog och samtidigt arbeta med media, kultur och underhållning. De berättar bland annat om sina tankar kring ansvar och makt, om risken att bli psykologisk gisslan i media och hur offentligheten har påverkat dem i deras yrkesroll.

Helgens övriga program, som enbart riktar sig till psykologstudenter och psykologer, är fullspäckat med föreläsningar, seminarier, panelsamtal, mässa, mingel och gruppdiskussioner. Eftersom det vid Umeå universitet finns ett psykologprogram med inriktning mot idrott, kommer också en del av kongressen att tillägnas idrottspsykologi. Medverkar gör bland andra Göran Kentää, idrottspsykolog vid Gymnastik- och idrottshögskolan, och Caroline Jönsson, fotbollsspelare och psykologstudent.

Biljetter till fredagens föreläsning med Per Naroskin och Malin Edlund kostar 265 kronor och köps via Biljettcentrum och Ticnet.

Sista anmälningsdag för kongressen är den 20 april.
Anmäl dig på: ps12.se/boka

Kongressprogram

För mer information, kontakta:

Gustaf Gezelius Telefon: 070 9885466
Mail: gustaf.gezelius@ps12.se