Publicerad: 2023-03-14

Lär känna Lena Svensson – ny UCMR PI

NYHET Lena Svensson arbetar sedan två år tillbaka som universitetslektor vid Umeå universitet. I fjol utnämndes hon till excellent lärare och hon är programansvarig för civilingenjörsprogrammet i bioteknik. Lena forskar om en adhesionsmolekyl, så kallad integrin, som heter LFA-1. Den är mycket viktig för kroppens T-cellsförsvar.

Text: Ingrid Söderbergh

Immunförsvaret har alltid fascinerat mig.

Varför ville du affilieras till UCMR? Vilka är dina förväntningar?

–  Jag hoppas kunna nätverka och interagera med andra forskare inom området och kanske hitta nya sätt att tänka och samarbeta.

Vad handlar din forskning om?

– Jag undersöker adhesionsmolekyler som kallas integriner och i synnerhet LFA-1. Det är det viktigaste integrinet för vårt T-cellsförsvar, både vid motilitet och bildandet av den immunologiska synapsen. Betydelsen av integriner i ett fungerande immunsystem visas i den allvarliga immunbrist som kallas Leukocytadhesionsbrist där integrinerna uttrycks normalt men inte är funktionella och om de inte transplanteras med en ny benmärg kommer personen att dö av allvarliga återkommande infektioner inom några månader efter födseln.

– Vårt mål är att förstå hur patogener och tumörceller kan använda immuncellernas egna integriner för att undkomma immunövervakning. Vi är därför intresserade av att förstå intercellulär transport samt återvinnings- och signalvägar involverade i aktiveringen av LFA-1 i mänskliga T-celler.

Vad var det som gjorde att du valde att studera och arbeta inom detta område?

– Jag gillar att vara kreativ och att felsöka och hitta sätt att övervinna ett problem och hitta en lösning. Immunförsvaret har alltid fascinerat mig.

Hur är det att forska vid Umeå universitet?

– Jag har nyligen flyttat till Umeå så jag har inte hunnit engagera mig så mycket i den vetenskapliga sidan av Umeå universitet än, men det som lockade mig var mångfalden och forskningsinfrastrukturerna.

Vilket är ditt bästa råd till yngre forskare?

–  Våga!

Vad tycker du om att göra när du inte jobbar?

– Vara ute i naturen och att resa.

Snabba fakta om Lena Svensson

Kommer från: Lund
Jag med tre ord: Tidsoptimistisk, envis, vänlig
Intressen: Friluftsliv, åka skidor, resa