Publicerad: 2023-05-04

Lär känna Nicolò Maccaferri – ny UCMR PI

NYHET Energiska Nicolò Maccaferri flyttade till Sverige i slutet av 2021 och bor i Holmsund utanför Umeå med sin familj. Han är en fysiker som vill bygga broar till biokemi och medicin och tror att nya banbrytande idéer dyker upp i skärningspunkten mellan discipliner.

Text: Ingrid Söderbergh

Varför ville du affilieras till UCMR? Vilka är dina förväntningar?

– Jag bestämde mig för att gå med i UCMR eftersom jag skulle vilja utöka mina kunskaper inom naturvetenskap bortom fysik och stärka synergier mellan etablerade och framväxande forskningsområden vid Umeå universitet, till exempel fotonik, biokemi och strukturbiologi.

– Min förväntning är att vi, genom att bygga tvärvetenskapliga broar mellan grupper som arbetar inom olika naturvetenskapliga områden, tillsammans kan komma på nya banbrytande idéer som senare kan utvecklas genom att söka till konkurrenskraftiga nationella och europeiska projekt.

Vad handlar din forskning om?

– Vi använder extremt korta ljuspulser för att excitera material och biologiska eller kemiska enheter för att observera hur de beter sig i tiden, det vill säga vi försöker förstå deras fysikaliska, kemiska och biologiska egenskaper genom att studera deras dynamik. På så sätt kan vi få fram viktig och tidigare okänd information om egenskaper hos material och grundläggande biokemiska processer.

Vad var det som gjorde att du valde att studera och forska inom detta ämne?

– I slutet av gymnasiet tänkte jag att jag ville göra något användbart för samhället i termer av konkret påverkan på människors liv ... fysik och vetenskap i allmänhet såg ut att vara ett område som har gett - och faktiskt ger - många lösningar på utmaningar för människor och vårt samhälle. Den här känslan förstärktes när jag avslutade min kandidatexamen i fysik, när jag i stället för att titta på stjärnorna eller atomstruktur, trodde att kondenserad materiens fysik kunde vara ett bra sätt att se effekterna av min forskning på samhället medan jag lever.

Hur är det att forska vid Umeå universitet?

– Sedan start har jag känt mig väldigt välkommen och starkt stöttad av min institution och teknisk-naturvetenskapliga fakulteten. Den här sköna känslan har inte förändrats och jag tror att det finns stor potential här att utveckla fantastiska idéer och tvärvetenskapliga projekt tillsammans med många forskare. Atmosfären av ömsesidigt stöd jag hade hört talas om är

Vilket är ditt bästa råd till yngre forskare?

– Glöm inte varför du valde den här vägen, vad som ger dig syfte ... och försök att arbeta på platser och med handledare som stödjer dig i varje skede av din karriär och vill se dig blomstra. Var alltid dig själv och snäll mot andra människor.

Vad tycker du om att göra när du inte jobbar?

– Just nu är det att vara med min familj, leka med mitt barn och förbereda för ankomsten av ett litet syskon... det finns inte mycket tid för mig själv men jag njuter av varje sekund jag tillbringar med dem och jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt. När jag orkar läser jag mycket. Förutom det älskar jag att vandra och laga mat.

Snabba fakta om Nicolò:

Kommer från: Italien
Jag med tre ord: Energisk, direkt, otålig
Intressen: Ultrasnabb vetenskap, nanoteknik, filosofi, historia
Läser: Sci-fi-böcker baserade på verkliga vetenskapliga bevis (till exempel "Svärmen" av Frank Schätzing), och författare som Stephen King, Friedrich Nietzsche och René Guénon
Tittar på: Dark, Twin Peaks (och Lynch i allmänhet), Marvel- och Star Wars-filmer, thrillers och kärlekshistorier... Jag brukar gråta framför vilken film som helst, eftersom det alltid finns en scen där empati mellan karaktärer kommer fram
En oväntad talang: Jag ser nervös och orolig ut men när det händer någonting är jag tydligen den mest lugna och rationella i gruppen
På min bucket list: Besöka varje kontinent minst en gång, lära mig att surfa och ett nytt språk (svenska och baskiska är i längst upp på listan)
Ville bli när jag var barn: Advokat, läkare eller filosof
Bästa semesterstället: San Sebastian i Spanien
Om jag hade en tidsmaskin: Skulle jag resa till min dödsbädd och berätta för mina barn att jag kommer att älska dem för evigt, bortom tid och rum