Publicerad: 2011-11-03

Lärardag för Hem och konsumentkunskapslärare på Institutionen för Kostvetenskap

NYHET Tisdagen 1/11 samlades 35 st. lärare i hem- och konsumentkunskap kring ämnet HKK – nya utmaningar och nya möjligheter.

Efter en kort presentation av Hedda Landfors kring ämnets kursplan och hur mål, centralt innehåll och kunskapskrav strukturellt hänger ihop jobbade lärarna i grupper och diskuterade hur man kan förbereda och hjälpa eleverna när de ska bedömas på sin förmåga att resonera i ämnet och hur uppgifter kan konstrueras så de kan visa sin förmåga.

Efter lunch fick deltagarna under ledning av Elisabeth Stoltz Sjöström utmana sina sinnen genom SAPERE-metoden. SAPERE är latin och betyder ”att kunna, att känna”. SAPERE-metoden har till syfte att lära elever att verbalt uttrycka sina upplevelser. Genom att använda sina sinnen, syn, lukt, smak, känsel och hörsel så tränar man förmågan att uttrycka och beskriva det man upplever genom ord. Metoden är laborativ och det pedagogiska materialet är livsmedel. Deltagarna utarbetade även egna förslag på SAPERE övningar som kan användas i undervisning inom ämnesområdet hem- och konsumentkunskap.

För mer information kontakta

Elisabeth Stoltz Sjöström, e-post elisabeth.stoltz.sjostrom@kost.umu.se