Publicerad: 2015-04-22

Lärare på enheten för arbetsterapi meriteras

NYHET Birgitta Englund vid enheten för arbetsterapi har, som första lärare på institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, i det nya karriärsystemet för lärare vid Umeå universitet utnämnts till meriterad lärare. Målet med modellen är att lyfta fram och belöna skickliga lärare och stimulera pedagogiska diskussioner.

Birgitta EnglundSedan 2013 är det möjligt för lärare vid Umeå universitet att ansöka om inplacering i det pedagogiska meriteringssystemet. Systemet har två nivåer, meriterad och excellent, och har stora likheter med motsvarande modeller i landet. Det som gör Umeås modell lite unik är att modellen är öppen för samtliga lärarkategorier, samma kriterier gäller för alla fakulteter, nivåerna är kopplade till lönepåslag och att externa bedömare anlitas för granskningen. En nämnd för högskolepedagogisk meritering säkerställer att kriterierna tillämpas på samma sätt över hela universitetet.

Hela listan över nyutnämnda lärare vid Umeå universitet.

Redaktör: Sara Lundell