Publicerad: 2014-06-02

Lärare på Handelshögskolan får pedagogiskt pris

NYHET För tredje gången får Ann-Christin Häggqvist, lektor på Handelshögskolan, pris för sitt arbete. I en av nomineringarna till priset står det att …”Ann-Christin vet verkligen hur man gör redovisning till något roligt.”

Hur undervisar man för att göra ett ämne som redovisning roligt? Vad förmedlar du, tror du?

– Jag tycker att redovisning är både viktigt och roligt.  Jag kan fortfarande, efter 25 år, känna glädje när jag bedriver undervisning och får emellanåt en pirrig känsla när jag ska föreläsa om någon extra svår passage som utmanar studenterna.  Studenterna märker nog detta. Det smittar av sig på dem. Jag får så mycket tillbaka från studenterna i form av positiv energi. Vi berikar varandra. Jag är mån om att ha ett positivt och öppet klimat i klassrummet, studenterna ska känna att de kan ställa frågor och få hjälp vid behov, säger Ann-Christin Häggqvist.

I motiveringen till priset står att hon ”….genom ett smittande engagemang och en excellent pedagogisk förmåga skapar en positiv lärandemiljö där frågor får utrymme och där studenterna växer. Ann-Christin fungerar som ett stort stöd i studenternas lärande både i och utanför föreläsningssalarna. Genom sin öppenhet för fältets förändring bidrar hon med kontinuerlig utveckling av de kurser som hon undervisar på.”

Ann-Christin Häggqvist har arbetat på enheten för företagsekonomi vid Handelshögskolan i 25 år och undervisar inom ämnesområdet redovisning och ekonomistyrning. Hon blev lektor på pedagogiska meriter år 2008, och är programsamordnare för civilekonomprogrammet och biträdande sektionschef för sektionen Redovisning och finansiering på Handelshögskolan. Ann-Christin har tidigare arbetat som redovisningschef på revisionsbyrå och ekonomichef på ett mindre företag.

Priset kommer att delas ut i samband med Handelshögskolans Diplomeringsceremoni den 5 juni 2014 i Aula Nordica.

För mer information kontakta:

Ann-Christin Häggqvist, lektor på Handelshögskolan, Umeå universitetTelefon: 090 - 786 61 64
E-post: ann-christin.haggqvist@umu.se

Redaktör: Eva Stoianov