Publicerad: 2017-10-18

Lärcentra får insyn i universitetets verksamhet

NYHET I dag, onsdag den 18 oktober, anordnar Umeå universitet en informationsdag för personal vid kommunernas Lärcentra i den norra regionen. 45 representanter finns på plats för att föra en dialog med universitetet, och för att utveckla samarbetet.

– Det här är ett fantastiskt tillfälle för oss vid Umeå universitet att få diskutera gemensamma framtidsfrågor med Lärcentra i regionen och utveckla våra kontaktvägar och samarbetsformer, säger Heidi Hansson, vicerektor vid Umeå universitet.

Kommunernas Lärcentra är en mötesplats för studier och kompetensutveckling för invånare och näringsliv inom kommunen där drivkraften är det lokala och regionala utvecklingsarbetet.

Hösten 2016 bildades en arbetsgrupp med representanter från flera lärosäten och kommunernas Lärcentra för att utveckla samverkan mellan respektive parter. De lärosäten som ingår i arbetsgruppen är Umeå universitet, Luleå tekniska universitet, Lapplands kommunalförbund, Femkantens vuxenutbildning, Skellefteå kommun och Akademi norr.

Lokalen för evenemanget är Triple Helix där dagen bjuder på ett fullspäckat schema. Syftet är att ge ökad kännedom om universitetets verksamhet och underlätta kontakten mellan lärosätet och Lärcentra.

För mer information, kontakta gärna:Malin Larsson, rektors samordnare, Umeå universitetTelefon: 090-786 71 08
E-post: malin.larsson@umu.se

Text: Markus Välimaa