Publicerad: 2012-08-14

Lars Lundkvist, poet och hedersdoktor vid Umeå universitet, har avlidit

NYHET Lars Lundkvist föddes 1928 i Umeå och debuterade 1950 med diktsamlingen Offertrumma. Han promoverades till filosofie hedersdoktor vid Umeå universitet 2004.

Lars Lundkvist (1928 – 2012) var den förste lyrikern bland de norrlandsförfattare som utsetts till hedersdoktorer vid humanistiska fakulteten. Hans poetiska universum hade sin fasta punkt i tidiga erfarenheter från uppväxtens Umeå. Småstaden, bondekulturen och den samiska kulturen är delar av en verklighet som Lundkvist tidigt upptäcker, därefter införlivar och slutligen upprättar i sitt skrivande. Lars Lundkvist publicerade 21 diktsamlingar och hans författarskap tecknar en jämn och stigande kurva. Experimenterande övergår i det mer genomkomponerade där frågor om gott och ont, om livets mening och tillståndet i världen får ett större utrymme. Kärleken finner dock vägen in i de svartaste stunder och humorn kommer till undsättning som en diktjagets trognaste bundsförvant.
Läs mer på DN.se

Redaktör: Per Melander