Publicerad: 2023-04-19

Laserbehandling effektfull vid glaukom

NYHET En avhandling av läkaren och forskaren Erika Rasmuson visar att två typer av laserbehandling, TCP och LTP, har god effekt vid ögonsjukdomen glaukom. Det gäller bland annat för en typ av glaukom som är vanlig i norra Sverige.

Text: Claes Björnberg

Glaukom, en av de vanligaste orsakerna till permanent synnedsättning, innebär skador på synnerven oftast orsakade av förhöjt ögontryck.
– I studierna i avhandlingen kunde vi visa att TCP gav en långvarigt trycksänkande effekt, men att risken för trycktoppar under det första behandlingsdygnet var stor. Effekten av LTP var starkt beroende av ögontrycksnivån före behandlingen, och patienter med ett högre tryck hade störst nytta av terapin, säger Erika Rasmuson, läkare vid ögonkliniken, Norrlands Universitetssjukhus.

Långsiktig effekt

TCP (transskleral cyklofotokoagulation) är en trycksänkande behandling där de strukturer i ögat som producerar kammarvätska delvis förstörs med hjälp av laserenergi. Detta leder till en minskning av nybildad kammarvätska och därmed ett lägre ögontryck. Behandlingen används vanligtvis när ögat redan tagit skada av glaukomsjukdomen, då man är restriktiv med behandlingen av rädsla för komplikationer hos friskare ögon.
– För att öka förståelsen för effekterna av TCP ville vi studera hur effektiv och säker behandlingen är både på kort och lång sikt. I våra tvååriga studier såg vi att TCP hade en långsiktigt god trycksänkande effekt, samtidigt som det var få komplikationer, säger Erika Rasmuson.

Värdefull kunskap

Påverkan av TCP studerades även på kort sikt, och ca 40 % av behandlade ögon fick en potentiellt farlig trycktopp under det första dygnet efter behandlingen. Detta talar för ett behov av förebyggande trycksänkande behandling och eventuell extra övervakning i samband med TCP. Intressant var att patienter med exfoliationsglaukom, en vanlig glaukomtyp i norra Sverige, svarade bra på behandlingen men visade sig vara extra utsatta för trycktoppar efter TCP. Denna glaukomtyp har tidigare varit begränsad i studier av TCP, och resultaten i avhandlingen bidrar därför med värdefull kunskap särskilt för patienter med denna glaukomtyp.

Skonsammare metod

LTP (lasertrabekuloplasti) innebär ökat utflöde av kammarvätska via ögats dräneringssystem med hjälp av laserbehandling. Denna metod är betydligt mer skonsam än TCP och används därför i högre grad vid lindrig glaukomsjukdom eller vid förhöjt ögontryck utan tecken till glaukomskada, s.k. okulär hypertension.
– I våra studier undersöktes ögon som redan hade behandling med flera trycksänkande ögondroppar för att se hur mycket ytterligare effekt LTP kunde ge. Vi såg att den trycksänkande effekten efter LTP var tydligt relaterad till ögontrycksnivån före behandlingen, säger Erika Rasmuson.

Läkarbedömning underlättas

En skiljelinje visade sig gå vid ett ögontrycksvärde på 15 mmHg, där patienter med tryck under den nivån hade mycket begränsad nytta av LTP-behandling. Om ögontrycket däremot var 15 mmHg eller högre kunde LTP ge en god och varaktig effekt trots att patienterna redan hade ögondroppsbehandling. Resultaten kan ge vägledning i den kliniska vardagen och underlätta läkares bedömning av när LTP bäst kan gynna varje enskild patient.

Metod: Vid studierna av långtidseffekter av TCP gjordes dessa på en tillbakablickande journalgenomgång av 300 glaukompatienter boende i norra Sverige som fått behandling vid ögonkliniken i Umeå. Data som samlades in och analyserades innefattade ögontryck, synskärpa, behov av annan trycksänkande behandling och eventuella komplikationer under två år efter behandlingen. För att studera korttidseffekter av TCP inkluderades 58 patienter med glaukomsjukdom i en framåtblickande studie. Ögontrycket mättes innan TCP och vid ett flertal tidpunkter under det första postoperativa dygnet.

Vid studierna av effekter av LTP studerades 122 patienter som i Umeå eller Malmö deltagit i den framåtblickande GITS studien (Glaucoma Intensive Treatment Study) och i den randomiserats till multipel intensiv behandling i stället för traditionell stegvis upptrappad behandling vid nyupptäckt glaukomsjukdom. Behandlingen för de studerade patienterna inkluderade LTP som utfördes en vecka efter medicinsk behandling med droppar påbörjats. Patienterna följdes under en femårsperiod med regelbundna ögontrycksmätningar.

Erika Rasmuson är född och uppvuxen i Umeå där hon sedan studerat biomedicin och läkarprogrammet vid universitetet. Sedan 2014 har hon parallellt med forskningen arbetat som läkare vid ögonkliniken, med särskild inriktning mot glaukom.
Hon nås på 070-335 30 01.

Om avhandlingen

Erika Rasmuson försvarar sin avhandling Laserbehandling vid glaukomsjukdom – effektivitet och säkerhet 21 april kl 09.00 i Umeälven, målpunkt ZA-21, plan -2, Psykiatrihuset, NUS.