Publicerad: 2015-02-17

Läsningens möjligheter i vår samtid

NYHET I en ny antologi, "Litteratur och läsning. Litteraturdidaktikens nya möjligheter", tar man fasta på läsningens möjligheter i vår samtid. Redaktörer för boken är Maria Jönsson, biträdande lektor och Anders Öhman, professor, båda litteraturvetenskap, Umeå universitet.

Hur kan en meningsfull och lustfylld litteraturundervisning se ut? Vilken roll kan läsningen spela i dagens förändrade medielandskap? Och vad kan vi lära oss av skön­litteraturen själv när det gäller litteraturundervisning? Det är några av de frågor som behandlas i boken. Författarna undersöker vilka roller litteraturen, litteraturundervisningen och den litteratur­di­daktiska forskningen skulle kunna spela i dagens skola och samhälle.

Boken är en del av det arbete de gör i Didaktiska klubben vid institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Redaktörer för boken är Maria Jönsson, biträdande lektor i litteraturvetenskap, Anders Öhman, professor i litteraturvetenskap och litteraturdidaktik.

Från didaktiska klubben medverkar även Anna Lindhé, postdok i litteraturvetenskp, med ett bidrag om litteratur och empati.

Redaktör: Per Melander