Publicerad: 2023-08-02 Uppdaterad: 2023-08-03, 14:02

Lávvuo-forskare var med och etablerade ett nytt nätverk på ISBNPA

NYHET Strategiska medel från Arktiskt centrum

Text: Monica Börlin

Jon Petter Stoor, postdoktor vid Institutionen för epidemiologi och global hälsa vid Umeå universitet, och associerad forskare vid Arktiskt centrum, deltog vid den årliga vetenskapliga konferensen The International Society of Behavioral Nutrition and Physical Activity (ISBNPA2023) i Uppsala mellan den 14 och 17 juni 2023. Aktiviteten finansierades av Arktiskt centrum vid Umeå universitet.

Jon Petter Stoor är legitimerad psykolog och forskare med inriktning mot urfolks och mäns hälsa. Han berättar att han deltog på konferensen för att presentera posters om ett ämne som ligger nära hans forskningsområde.

– Jag deltog som medförfattare till två posters som lyfte fram hälsorelaterade livsstilsfaktorer bland samer i Sverige respektive de unga vuxna samerna i Sverige. Vår UmU-grupp var också en del av att etablera en inhemsk intressegrupp inom ISBNPA, tillsammans med inhemska forskare och allierade från hela världen.

Stoor deltog tillsammans med sin kollega Lena Maria Nilsson, som var inbjuden inledningstalare på ISBNPA2023, och läkarstudenten Nils-Mikael Nilsson, vars masteruppsats Stoor har varit handledare för.

Det var oerhört givande att diskutera och lära av urfolksforskare och allierade forskare som arbetar för att förbättra hälsa och välbefinnande

På frågan om vad han tyckte om konferensen beskriver Stoor den som en meningsfull upplevelse med trevliga diskussioner.

– För mig var det oerhört givande att diskutera och lära av urfolksforskare och allierade forskare som arbetar för att förbättra hälsa och välbefinnande genom holistiska insatser tillsammans med urbefolkningar över hela världen. Som ung samisk hälsovetare var det också en fantastisk känsla att se min masterstudent Nils-Mikael Nilsson (läkarprogrammet) presentera sitt arbete om unga samiska vuxnas hälsorelaterade livsstilsbeteenden, och att få engagera mig i den akademiska diskussionen kopplad till det. Ett centralt mål för mig är att kunna stödja samiska och icke-samiska hälsostudenter att på ett meningsfullt sätt kunna arbeta med, publicera och bidra till samiska hälsoämnen.

Stoor fortsätter och förklarar att hans deltagande på konferensen var en bra upplevelse, eftersom det var en nyckelaktivitet för forskargruppen Lávvuo, och en möjlighet att etablera en intressegrupp.

– I forskargruppen Lávvuo arbetar vi med att sprida kunskap och vår vetenskapliga produktion från vårt huvudprojekt, SámiHET-studien – den första nationella tvärsektionsstudien för samiska folkhälsoenkäter i Sverige. Dessutom har vi tillsammans med inhemska kollegor och allierade forskare från hela världen (USA, Kanada, Australien och Nya Zeeland/Aotearoa) etablerat en specialintressegrupp inom ISBNPA som kommer att arbeta med att stödja och stärka arbete relaterat till urfolksfrågor.

Stoor påpekar också att deltagandet hade en betydelse även för Arktis.

– Att etablera vetenskapliga nätverk inom ISBNPA, såsom en inhemsk intressegrupp, är nyckeln för att underlätta fortsatt tillväxt "nedifrån och upp" av marginaliserade forskningsfält såsom arktiskt urfolks hälsa. Sådana nätverk blir utmärkta arenor för forskare utanför mainstream att träffas, lära sig och diskutera gemensamma intresseområden. Det som blir tydligt i den miljön är att urfolksperspektiv ofta är holistiska till sin natur, och att fokus på urfolkssammanhang skapar en utmärkt plattform för att etablera samarbete inte bara över gränser utan även över annars frånkopplade forskningsfält. Jag ser till exempel inte mig själv som vare sig en fysisk aktivitets- eller näringsforskare (de två huvudämnena inom ISBNPA), men genom skapandet av intressegruppen blir den delade kunskapen synlig snarare än något som skiljer olika områden åt. För mig och Lávvuo-gruppen till exempel, kunde vi knyta kontakter och diskutera frågor kopplade till att genomföra hälsointerventions- och främjandestudier i inhemska sammanhang.

Petter Stoor
Postdoktor

Om konferensen

International Society of Behavioral Nutrition and Physical Activity (ISBNPA) hade sitt 22:a årsmöte i Uppsala, Sverige, 14–17 juni 2023.

ISBNPA:s uppdrag är att "stimulera och främja innovativ och effektfull forskning inom beteendenäring och fysisk aktivitet för att förbättra människors hälsa och välbefinnande över hela världen". Det vetenskapliga programmet består av keynotesessioner från världsledande forskare. Parallella sessioner med symposier, korta muntliga föredrag och workshops ger viktiga uppdateringar och diskussioner om senaste framsteg inom teori, metoder och nya rön relaterade till fysisk aktivitet och kostbeteende. Vetenskapliga postersessioner är också viktiga tillfällen för vetenskapligt utbyte under kaffepauser och lunchtider.