Publicerad: 2013-03-11

Ledande fetmaforskare besöker Umeå:– Vardagsmotion nyckeln till problemet

NYHET En världsledande expert på övervikt och fetma gästar Umeå universitet torsdag den 14 mars med bland annat en öppen föreläsning i Aula Nordica. Hans viktigaste budskap till alla är ”Kliv upp från kontorstolen!”.

Det handlar om professor James A Levine, tidigare vid Mayokliniken i Minnesota, numera verksam i Phoenix, Arizona, USA. Han är välkänd för sin forskning om hur ”vardagsmotion” kan stimuleras på arbetsplatser och i skolor. Det handlar alltså inte om hårda och regelbundna pass på gymmet eller i löparslingan utan om att röra sig regelbundet till vardags: Stå och jobba på kontoret, bojkotta hissen, välja cykeln istället för bilen etc.

James A Levine har kunnat påvisa stora förbättringar av både den fysiska och psykiska hälsa hos personal och elever där de här idéerna har tillämpats. Han kan berätta om goda erfarenheter från projekt i USA där arbetsmiljöer och skolor har anpassats och byggts om för att höja aktivitetsgraden hos alla. I ett av sina försök lät han en grupp röntgenläkare promenera på ett rullband medan de bedömde bilder – och fann att de då hittade fler misstänkta avvikelser än när de satt ner.

Rubriken för Levines föredrag kl. 15.00-16.30 I Aula Nordica är ”Non-Exercise Activity Thermogenesis – the key for prevention and treatment of obesity?” (översatt “Att öka förbränningen i kroppen utan att direkt träna – en nyckel till att förebygga och behandla fetma”). Föredraget hålls på engelska och alla intresserade är välkomna.

I Aula Nordica medverkar också universitetslektorn och forskaren Margareta Norberg, institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, Umeå universitet, med föredraget ”Vikt och vardagsmotion i Västerbotten – går det åt rätt håll?”. Hon berättar där om färska rön från Västerbottens Hälsoundersökningar, där hon är medicinsk koordinator.

Läs mera om James A. Levine på
webbsida

Till redaktionen

Från kl. 14:00 den 14 mars finns möjligheter att intervjua James A. Levine. Vid intresse, kontakta frida.bergman@medicin.umu.se för förhandsbokning av tid.

Redaktör: Hans Fällman