Publicerad: 2016-12-21

Ledande geriatriker går i pension, får 1 miljoner kronor för fortsatt forskning

NYHET Yngve Gustafson, professor i geriatrik vid Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, Umeå universitet, och överläkare, är en ledande expert som ägnat hela sin karriär åt äldres villkor inom vård och omsorg. 20 december avtackades han formellt av representanter från universitetet, kollegor, 19 av hans tidigare doktorander samt representanter från pensionärsföreningar och Demensförbundet.

Yngve Gustafsson, professor och överläkare
Yngve Gustafsson, professor och överläkare.

Vid avtackningen uttryckte Demensförbundets ordförande Pär Rahmström ett särskilt stort tack. Han gav Yngve en check på 1 miljoner kronor i forskningsanslag för fortsatt forskning och önskade att en formell pensionering vid 67 år inte innebär att han slutar kämpa för de svagaste i samhället.

- Yngve är den kanske starkaste rösten mot diskriminering av äldre personer inom vården. Han har satt Umeå universitet på världskartan med sin kliniknära forskning som sätter de allra äldsta i fokus. Han har lyckats ta sin kunskap och sitt budskap från publiceringar i prestigefyllda tidskrifter till något som fått stor genklang hos befolkningen, säger forskaren och kollegan Peter Nordström, vid Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering.

Förutom ungefär 200 vetenskapliga publikationer, otaliga debattartiklar och en stor grupp doktorander har Yngve bland annat blivit utsedd till Årets Västerbottning 2011, Årets Senior i Sverige 2014. Yngve har också medverkat i två uppmärksammade TV-programsserier som skildrat äldres villkor inom vård och hemtjänst.

Förteckning över Yngve Gustafsons forskningsprojekt och publikationer

Programmet Sveriges bästa hemtjänst