Publicerad: 2011-03-04

Ledare för designskolor i Europa besöker Designhögskolan

NYHET Rektor Rachel Cooper besöker Designhögskolan vid Umeå universitet tillsammans med andra kvinnliga rektorer från designskolor i Europa.

Rachel Cooper arbetar som professor i Design Management på Lancasters universitet, där hon även är ordförande (chair) för institutionen för samtida konst. Det här är Rachel Coopers första besök i Umeå och hennes intryck är positiva.
– Det är vackert här, jag tycker om närheten till allt och arkitekturen är verkligen fin, säger hon.

Framtida utmaningar Professor Cooper är här tillsammans med andra kvinnliga rektorer från designskolor i Europa för att dela erfarenheter och kunskaper om att driva designutbildning, och för att tala om framtida utmaningar när det gäller design. Rachel Cooper och Anna Valtonen, rektor för Designhögskolan vid Umeå universitet, har träffats på olika konferenser runt om i världen genom åren och det var Anna Valtonen som initierade detta möte.
– Jag tror också att Anna ville glänsa lite med denna fantastiska skola. Den har utrymme, utrustning, ett litet antal studenter och många lärare – det är verkligen lyxigt, påpekar Rachel Cooper.

Föreläsning om designindustrin i Storbritannien
I onsdags, den 2 mars, höll Rachel Cooper även Designhögskolans onsdagsföreläsning där hon bland annat talade om en undersökning av designindustrin i Storbritannien och reflekterade över framtida scenarier och affärsmodeller utifrån denna.

Text och foto: Elinn Bolonassos

Redaktör: Elinn Bolonassos