Publicerad: 2010-10-07

Ledaren: Ny i det kreativa rummet

NYHET Som nygammal vikarierande redaktör för Aktum och webbredaktör för anställdawebben – är jag glad över att åter ha min arbetsplats på universitetet. Att ha inspirerande och meningsfulla arbetsuppgifter, skojiga och ambitiösa arbetskamrater och att befinna sig i det kreativa rummet – Umeå universitets campus – är en otrolig förmån.

Efter månader av grävande och planerande står campus nu kanske vackrare än någonsin och många söker sig till det centrala campusrummet vid dammen (sid. 3) – en plats som fått ett rejält lyft med träbroar, bryggor, bänkar och nyplanterade växter och träd. I år har septembersolen värmt lite extra och välkomnat studenter från när och fjärran. Just mottagande och introduktion är viktigt. Det poängterar också universitetets nya personalchef Yvonne Andersson (sid. 18). ”Hur du blir mottagen på din nya arbetsplats avgör hur du kommer att trivas och hur snabbt du kan göra ett bra arbete. Vi har alla ett ansvar att göra en bra introduktion för våra nya arbetskamrater”, säger hon.

Också Lena Gustafsson är ny i sin roll som Umeå universitets rektor. I sin krönika (sid. 17) berättar hon om vilken riktning hennes ledarskap kommer att ha och om hur kreativa miljöer skapas genom att olika förmågor värdesätts och får utvecklas i största möjliga harmoni.

I början av september besökte jag Kultur på campus (sid. 20). Två charmiga och skickliga cirkusartister roade vid lunchtid mitt på campus och plötsligt formerades en glad och överraskad samling studenter och anställda. Här hördes skratt och utrop när artisterna gjorde halsbrytande saltomortaler. Ja vi blev alla upprymda och här uppstod möten, för vi hade en stark gemensam upplevelse, och jag tänker att det är en förmån att ha en arbetsplats där det finns så många möjligheter till kulturmöten och för all del kulturkrockar också. Där ett högt tak gör många uppfatt- ningar möjliga, vilket kan vara både irriterande och besvärligt men som på sikt nog ger både insikt och kunskap.

Det är klart att det kör ihop sig ibland också här; med krånglande inloggningar och datasystem, med överfyllda möteskalendrar, målsättningar som inte alltid kan uppfyllas eller en tuff ekonomi. Ändå finns här så många möjligheter att ta vara på.

Höstens första Aktum är här och vi i redaktionen hoppas att du som är medarbetare vid Umeå universitet ska finna flera intressanta texter som ger dig information, fördjupning, nytta, underhållning och kanske inspiration. I höst samlar vi Aktums nya redaktionsråd med representanter från hela universitetet för att göra en ännu bättre tidning. Mer om det i ett senare nummer.

Ha en härlig höst!
Anette Olofsson, vik. redaktör