Publicerad: 2009-03-18

Legorobotar och laxbok tävlar i riksfinal

NYHET Den 22-26 mars tävlar fyra gymnasieelever från Örnsköldsvik och Umeå i tävlingen Unga forskares riksfinal i Stockholm. Med sig har de sina legorobotar och en barnbok om laxar som tagit dem vidare från regionalfinalen vid Umeå universitet.

Två lag från regionfinalen har gått vidare till riksfinalen. Förstapriset gick till Martin Johansson och Ludvig Vikström från Östra Gymnasieskolan i Umeå. Andrapriset tilldelades Adina Forsberg och Josefin Nyström från Nolaskolan i Örnsköldsvik.

Umeåeleverna fick förstapriset för en innovativ lösning där de använt teknik på ett uppfinningsrikt sätt, trots att utrustningen inte varit optimerad för ändamålet. De har i sitt projektarbete byggt två stycken legorobotar. Den ena roboten driver sig själv framåt med ben och den andra med åtta hjul, en enklare typ av driftsystem. Den senare fungerar som en lyftkran på hjul som ska hitta legobitar och lägga dessa på den första robotens flak. För att styra kranen har eleverna använt tryckluftsteknik. Ultraljud- och ljussensorer har använts för att hitta legobitarna.

Örnsköldsvikeleverna tilldelades andra pris för att de på ett ingående och noggrant sätt beskrivit bakgrund och metoder för sitt arbete i en välskriven rapport med tydlig vetenskaplig förankring. De har som projektarbete skrivit en barnbok om Larry och hans vänner som reser ner i havet. Dessutom har de gjort en faktabok med mer djupgående information om laxar och vilka faror som hotar dem. Eleverna har samarbetet med bland annat plan- och miljökontoret i Örnsköldsvik samt Gottneskolan. Juryn skriver i sin motivering att faktaboken och barnboken är intresseväckande och att de bygger på vetenskapliga fakta.

Den 27 februari tävlade åtta deltagare med sina innovativa projektarbeten i regionfinalen för Förbundet Unga Forskares årliga utställning där gymnasieelever får chansen att visa upp sina projektarbeten inom naturvetenskap och teknik. Det var för första gången som en regionfinal arrangeras i Umeå och på Umeå universitet.

För ytterligare information kontakta:
Daniel Vågberg
E-post: Daniel.Vagberg@tp.umu.se