Publicerad: 2017-05-29

Legorobotkurs på Umevatoriet i sommar

NYHET Umevatoriet i Umeå anordnar 15 och 16 juni kursen Att programmera en legorobot för barn som har gått ut år 4 och uppåt. Legoroboten kan programmeras att röra sig, spela upp ljud, använda sensorer, extra motor och mycket mer.

Kursen pågår en dag och riktar sig till tioåringar och äldre sommarlovslediga barn. Max 10 deltagare per tillfälle får plats och kursen är kostnadsfri. Anmälan krävs.

Mer information om legoroboten:  https://www.lego.com/sv-se/mindstorms

Om kursen:

När?  Torsdag 15 juni klockan 10-14 eller fredag 16 juni klockan 10-14
Var? Umevatoriet i Umestan
Hur? Ta med lunch och/eller mellanmål. Mikrovågsugn etc finns.
Anmälan?: senast måndag 12 juni till marianne.eik@umu.se

Om Umevatoriet:

Umevatoriet verkar för att främja intresset för naturvetenskap, teknik och matematik. I samarbete med för- och grundskoleförvaltningen, gymnasieförvaltningen, kommundelsförvaltningar i Umeå kommun, kranskommunerna, Umeå universitet och näringslivet ger verksamheten möjligheter för barn, elever och pedagoger att tillsammans med kompetent personal experimentera och fördjupa sina kunskaper i naturvetenskap, teknik och matematik. Utgångspunkten för Umevatoriets teman är rymden. Umevatoriet har även öppet för allmänheten.

www.umevatoriet.se

För mer information, kontakta gärna:

Marianne Eik, pedagog på UmevatorietTelefon:090-17 80 20
E-post: marianne.eik@umu.se